Funnel Based Business

Geschreven door Bianca

7 januari 2023

funnel based business

Ik heb 2 typen klanten.

1. De hardcore online ondernemer die lancering na lancering doet en daarnaast een goedlopende, goedgevulde funnel heeft die naast die lanceringen ook tussendoor sales oplevert.

2. De introverte online ondernemer die het wat rustiger aan doet, liever niet lanceert en een goedlopende, goedgevulde funnel heeft die het hele jaar door sales genereert voor een steady inkomen.

Welk type ben jij?

Welk type je ook bent, je hebt vast geleerd dat je een email lijst moet bouwen. Dat je elke week (of liever vaker) een nieuwsbrief moet sturen en dat je moet lanceren, via webinars, challenges of andere acties en als je dat niet doet dat je dan niet succesvol kunt zijn. 

Klanten in categorie 1, hebben een campagne based business. De marketing en jaarplanning is ingedeeld op acties en de omzet hangt daar aan vast. Lukt je actie? Dan zit je goed qua omzet. Lukt je actie niet? Dan heb je het zwaar. Want de kosten lopen vaak op in zo’n campagne based business. Doe je elke maand een actie? Dan groeit je business explosief, want je bouwt op je vorige acties door waardoor je lijst groeit en je leads na meerdere acties alsnog klant worden.

En dat niet alleen. Ben jij type 2? Dan heb je nog een extra uitdaging. Je kunt namelijk qua energieniveau geen 5 webinars in een week doen, zelfs niet in een maand. Je kunt niet een ‘live’ challenge draaien een week lang met elke dag een FB live van een half uur. Je hebt de kennis wel. Je hebt de stof wel. Maar je hebt de energie niet. En dat zien mensen. Ze voelen dat jouw energie er niet is en dus kopen ze liever bij iemand die wel vol enthousiasme is al die dagen lang. 

Maar wat dan?

Een Funnel Based Business! Lees verder onder de afbeelding.

Wat is een funnel based business?

Een funnel based business is een online bedrijf dat geen nieuwsbrieven meer stuurt. Tenzij er echt iets actueels te melden is. Denk dan bijvoorbeeld aan een event of iets persoonlijks. In principe is de funnel leidend, die loopt voor minimaal een jaar, er worden sporadisch nieuwsbrieven verstuurd en de funnel wordt maandelijks geoptimaliseerd voor het beste resultaat. De posts, de advertenties, de blogs… alles leidt naar de ingang(en) van de funnel. 

De funnel is zoals de looproute in de supermarkt. Je komt langs alle schappen. In de funnel kom je langs alle producten. Dus, als online ondernemer hoef je je geen zorgen te maken dat iets niet aan bod komt. De funnel is niet perse voor 1 product gemaakt. Omdat hij langer dan een jaar loopt en hij niet lineair is (omdat je kunt segmenteren en ook weer terug kunt verwijzen naar een andere plek), kun je er mee spelen. 

Een funnel based business leider is er primair op gericht om een langlopende relatie te bouwen met zijn lezers. Om de beste content te schrijven voor het beste moment. De customer journey is daarin een handige tool.  

 

De customer journey funnel

Als je al enige tijd onderneemt en je hebt tientallen klanten gehad, dan weet je inmiddels wel hoe ze bij je terecht komen. Wat hun klachten zijn. Wat hun dromen zijn. Elke ondernemer is het bijna aan zichzelf verplicht om in kaart te brengen hoe de reis van de klant er voor hem of haar uit ziet. Waar begint de journey en waar eindigt deze. Waar in de journey komt welk product aan de orde. 

De funnel based business heeft de customer journey gevat in een funnel. Dat wil zeggen dat de hele route van de funnel ook de route van de customer journey is. Van social media post, naar advertentie, naar optin, naar bedanktpagina, naar emails, naar sales, naar review. Elk ’touchpoint’ (contact met je bedrijf) wordt in kaart gebracht. En geoptimaliseerd. Want zelfs de mailtjes die jouw VA naar je leads stuurt, zijn een belangrijk touchpoint dat uniform moet zijn met de rest. Qua taalgebruik en klantvriendelijkheid. Een potentiële lead kan flink afknappen op een mail of salesgesprek door je team. Dus wees alert op hoe dat gaat en stap 1 is in kaart te brengen wanneer iemand contact opneemt. Heeft diegene dan al veel van jou als ondernemer gezien? Zijn ze bekend met de communicatie stijl? Is de beleving hetzelfde bij jou en je VA? 

Welke touchpoints zijn er nu? Wie heeft contact met de buitenwereld? Welke buitenwereld is dat eigenlijk? Zijn het alleen (potentiële) klanten of zijn het ook andere stakeholders, zoals de media, ingehuurde coaches, je team, affiliates, mensen die je interviewen voor een podcast, collega ondernemers, etc. Krijgen zij allemaal dezelfde beleving of is er iets anders nodig? 

Het hele proces breng je eerst in kaart in een funnel roadmap, daarna bouw je alle onderdelen in je website, mailsysteem en winkelwagen. Boekfunnels, affiliatefunnels, review funnels, salesfunnels, je sluit ze allemaal aan op de customer journey funnel (ik noem hem meestal de Basisfunnel).

 

Ik wil geen passieve business

Hoewel je dus wel mag stoppen met de wekelijkse nieuwsbrief, hoeft dat niet te betekenen dat je een passieve business gaat creëren.

Een nieuwsbrief is niet actiever dan een funnel

Gek vind ik het eigenlijk dat men denkt dat een funnel niet (inter)actief is. Een nieuwsbrief is namelijk precies hetzelfde als een funnel mail, alleen is de funnel niet actueel. Dat geeft je meteen enorm veel vrijheid. Want als je niet elke week een nieuwsbrief (of 2) hoeft te schrijven, kun je heel veel andere dingen doen. 

De funnel kun je inrichten zoals je wilt. Wil je interactie? Stel dan eens een vraag in je mail (9 word email) en reageer dan ook als zij een mail terug sturen. Of zet een quiz in je funnel, die lokt harstikke uit om actief met je content te zijn. Net als downloads, opdrachtjes en uitnodigingen. Nodig lezers bijvoorbeeld uit naar je Facebook groep of een gratis kennismakingsgesprek.

Het punt van een funnel based business is namelijk niet dat het passief is. Het punt is dat je het jezelf makkelijker maakt en meer sales genereert.  

Vrijheid

Weet je nog? Je bent gestopt met je baan in loondienst en begonnen met ondernemen zodat je meer vrijheid had om te werken waar en wanneer je maar wilt. Lukt dat al een beetje?
De meeste ondernemers zijn drukker dan ooit. Er is ook zoveel te doen. Waarom niet 1 belangrijk ding automatiseren en optimaliseren (dat vergeet ook iedereen!) zodat je niet alleen elke dag sales hebt, maar dus ook een voorspelbaar inkomen. Dat is pas vrijheid.

Ik heb al een lucratief business model

Als je al een lucratief business model hebt maar nog geen lucratieve funnel, dan laat je echt een kans liggen. En ik denk maar zo dat jij niet iemand bent die graag kansen laat liggen, toch?

Een funnel zorgt voor die extra omzetboost die je nu misloopt omdat er mensen zijn die geen tijd hebben voor jouw marketing acties, een aversie hebben voor voordeel (ze bestaan 😉 ), graag met je willen werken maar niet als het zo massaal is (na een lancering), het nu niet de tijd voor ze is, er nu geen geld is. Je kent alle bezwaren wel. En jij bent een kei in het weerleggen van de bezwaren, maar soms is het gewoon wat het is. Dan kopen ze niet op het moment dat jij het wilt. Hoe fijn is het dan voor jouw potentiële klant als ze in jouw funnel hun eigen customer journey doorlopen, zodat jij ze kunt klaarstomen voor de aankoop. Die mensen kopen echt wel, maar hebben een zetje nodig in een andere vorm dan een lancering. Aan jou de keus of je hen die mogelijkheid biedt.

 

Wil je meer weten? Neem contact op met mijn team om de mogelijkheden voor jouw funnel based business te bespreken.

[ba_post_list order=”DESC” posts_number=”4″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” title_font=”Gilda Display|700|||||||” title_text_color=”#D10078″ title_font_size=”18px” global_colors_info=”{}”][/ba_post_list]

Andere artikelen

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als  een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...

Lees meer
Groeien met funnels

Groeien met funnels

In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....

Lees meer