Maak je online cursus onweerstaanbaar met slimme kassakoopjes, upsells en downsells!

CashFlow creëren in je bedrijf hoeft niet moeilijk te zijn als jij digitale producten zoals een online cursus verkoopt. Elke sale die je nu maakt, kun je ophogen met een kassakoopje, upsell of downsell. Hieronder leg ik uit wat dat zijn.

Geschreven door Bianca

18 januari 2024

cashflow, funnels

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om meer waarde te bieden aan je klanten én tegelijkertijd je inkomsten te verhogen. Gelukkig is er een slimme strategie die je kunt toepassen in je salesfunnels om precies dat te bereiken: het toevoegen van kassakoopjes, upsells en downsells aan je aanbod. In deze blogpost leg ik je uit wat deze termen precies inhouden en geef ik je tips om ze succesvol toe te passen bij je online cursus. 

Wat zijn kassakoopjes en hoe verzin je een goed kassakoopje bij je online cursus?

Kassakoopjes zijn kleine, laagdrempelige producten die je aanbiedt aan je klanten tijdens het afrekenproces. Ze zijn bedoeld om de orderwaarde per klant te verhogen en extra omzet te genereren. Denk bijvoorbeeld aan de kauwgom, chocola en batterijen die je ziet als je in de rij staat voor een kassa. Omdat je daar toch bent, is de kans aanwezig dat je die ook even meepakt. 
Die strategie kun jij ook toepassen. Als je je cursus verkoopt, kun je op de betaalpagina een extra product toevoegen dat complementair is aan het product dat je al aan het verkopen bent. Denk bijvoorbeeld aan een e-book met handige tips voor aan te schaffen materiaal bij de cursus, een checklist met hoe je het beste de cursus doorloopt, een extra training die je normaal voor 97 euro verkoopt, die opvolgend is aan je huidige cursus, biedt je via een kassakoopje aan voor 47 euro.

Het belangrijkste bij het bedenken van een goed kassakoopje is dat het relevant is voor je doelgroep en aansluit bij de inhoud van je online cursus. Zo bied je extra waarde aan je klanten en vergroot je de kans dat ze ook het kassakoopje willen aanschaffen.

Stappenplan:
1. Zet alle modules van je cursus op een rij, inclusief leerdoelen.
2. Bekijk het dan vanuit het perspectief van iemand die geen kennis heeft van de inhoud. 
3. Vraag je af: wat zou ik nog meer willen leren als ik deze cursus heb doorlopen? Of: Wat mis ik als ik deze cursus heb doorlopen? Of: Wat heb ik nodig om deze cursus goed te doorlopen?
4: Hou de prijs laag. Het is echt belangrijk dat je klant het ‘nog even meepakt’ ipv dat hij er over na moet denken. Je hebt ook meestal maar 1 regel om het product te omschrijven.
Een handig hulpmiddel dat ik zelf vaak gebruik is het voorbeeld van een gitaar. Als je een gitaar koopt heb je vast ook een plectrum nodig of een gitaar koffer. Extra’s die de ervaring met de gitaar verbeteren. 

Wat zijn upsells en hoe verzin je een goede upsell bij je online cursus?

Upsells zijn producten of diensten die je aanbiedt als een waardevolle aanvulling op het hoofdproduct dat je verkoopt. Het idee is om je klanten te verleiden om te upgraden naar een duurder en uitgebreider product, waardoor zowel de klanttevredenheid als je omzet stijgen. Een goede upsell sluit naadloos aan bij de behoeften en wensen van je klanten en biedt hen nóg meer waarde. Denk bijvoorbeeld aan een VIP-versie van je online cursus met extra coaching, een extra module, een hele extra training die naadloos aansluit of een uitgebreide toolkit. Het is belangrijk om de upsell duidelijk te communiceren tijdens het aankoopproces, zodat je klanten weten welke voordelen ze kunnen verwachten.

Stappenplan:

1. Is je huidige training heel uitgebreid? Kijk dan of je iets los kunt halen om als upsell te dienen.
2. Kun je een VIP-versie aanbieden? Bijv met extra 1 op 1 calls of groepscalls. 
3. Zo ja, kies dan of je dat al op de salespage wilt zetten of niet. Als het op de salespage staat kunnen mensen er over nadenken. Als je het als one-time-offer achter de betaalpagina op een salespage zet, hebben ze maar heel kort om er over na te denken en wordt het een impuls aankoop. Als je coaching aanbiedt met een bepaald resultaat, wil je misschien niet dat het een impuls aankoop is.
4. Als je een upsell aanbiedt, weet dan dat je er een hele goede salespage voor moet schrijven. Bij voorkeur met een video bovenaan de pagina. Kom snel to the point, want men verwacht deze pagina niet, ze hebben immers net betaald. Bedank ze voor de aankoop, bevestig hun goede keuze en biedt aan dat ze meer uit het traject kunnen halen als….

Wat zijn downsells en hoe verzin je een goede downsell bij je online cursus?

Downsells zijn een slimme manier om klanten te behouden die twijfelen of afhaken tijdens het aankoopproces. Een downsell is een aantrekkelijk aanbod dat je aanbiedt tegen een lagere prijs dan het oorspronkelijke product of de upsell. Het doel is om de klant alsnog te overtuigen om iets te kopen en zo de waardevolle relatie met hen te behouden. Een goede downsell is een product of dienst die de klant nog steeds helpt bij het bereiken van zijn doelen, maar tegen een lagere prijs of met minder functionaliteiten. Zo geef je de klant een tweede kans om waarde uit je aanbod te halen. Splinteren is een goede manier om downsells te creëren, splinteren is het in stukjes hakken van je huidige product. 

Stappenplan:

1. Kijk kritisch naar je huidige online training. Kun je module 1 als los product aanbieden? Bedenk wat het leerdoel van deze module is. Is dat voldoende om een tevreden klant te krijgen? 
2. Kijk nog eens naar je product. Zijn er losse items die je kunt verkopen? Denk bijvoorbeeld aan groepscalls, een opname van een live event, een werkboek, etc.
3. De downsell zet je op een aparte salespage, die salespage zien alleen de mensen die de upsell niet hebben gekocht. 

Hoe richt je dit salesproces in?

Nu je weet wat kassakoopjes, upsells en downsells zijn, wil je natuurlijk weten hoe je dit salesproces goed en logisch kunt inrichten. Het is belangrijk dat je hoofdproduct, het kassakoopje, de upsell en de downsell allemaal op elkaar aansluiten. Ga geen gitaar verkopen om daarna een keyboard te upsellen of drumsticks te downsellen. De kans dat je koper zowel gitaar als drums speelt is niet heel groot. Blijf dus in hetzelfde thema en los met alle producten een deel van hetzelfde probleem op. Daarnaast is het essentieel om de voordelen van de aanbiedingen duidelijk te communiceren en de klant te begeleiden in het maken van de juiste keuze.

Met kassakoopjes, upsells en downsells kun je niet alleen je orderwaarde per klant verhogen, waardoor je minder klanten nodig hebt om je omzetdoelen te bereiken. Je bouwt ook meteen aan een waardevolle relatie omdat je precies weet wat er bij die klant speelt. Je streeft er naar feedback te krijgen als ‘het lijkt wel of je in mijn hoofd zit’. Dan heb je een goede front-end funnel bereikt.

Zorg ervoor dat je deze strategie slim inzet in je salesfunnels en geniet van een constante cashflow in je online business!

Wil je meer weten over hoe je cashflow kunt creëren met funnels? Stuur me een berichtje of maak een afspraak.

[ba_post_list order=”DESC” posts_number=”4″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” title_font=”Gilda Display|700|||||||” title_text_color=”#D10078″ title_font_size=”18px” global_colors_info=”{}”][/ba_post_list]

Andere artikelen

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als  een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...

Lees meer
Groeien met funnels

Groeien met funnels

In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....

Lees meer
Funnel Based Business

Funnel Based Business

Ik heb 2 typen klanten. 1. De hardcore online ondernemer die lancering na lancering doet en daarnaast een goedlopende, goedgevulde funnel heeft die naast die lanceringen ook tussendoor sales oplevert. 2. De introverte online ondernemer die het wat rustiger aan doet,...

Lees meer