Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉
En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024.
Luister ze in de podcast of lees ze hier in het blog.

Geschreven door Bianca
11 januari 2024
trends 2024, introvert ondernemen
Trend #1: AI oftewel artificial intelligence.
AI oftwel Artificial Intelligence en ook wel Generatieve AI, zijn de tools die momenteel ontwikkeld worden om ons leven een stuk makkelijker te maken. Oke. Dat is een wat sukkelige uitleg voor wat het werkelijk is, maar ik denk wel dat je dat kunt Googlen. Dit blog schrijf ik namelijk niet met AI (wat wel had gekund) en dus heb ik die echt goede uitleg hier niet paraat. Maar dat vind ik ook helemaal niet erg watn ik vertel je liever wat je er als introvert mee kunt en of je je er wel of niet in moet verdiepen.
Ik zeg: doen! Want AI samen met funnels kan heel veel automatiseren. En dat automatiseren, dat dingen vanzelf gaan, dat dingen makkelijker gaan of sneller gaan, dat helpt ons enorm in het runnen van onze business.
AI zorgt er namelijk voor dat je taken die heel veel tijd kosten kunt reduceren tot maar heel weinig tijd. En omdat we ook maar heel weinig energie in die taken hoeven te stoppen. Daardoor hebben we heel veel energie over voor klanten en voor eigen content, het ontwikkelen van nieuwe dingen, het vergaren van meer kennis en voor het runnen van je eigen business.
Hoe ga je dit toepassen?
Kijk ten eerste naar de dingen die jij niet leuk vindt om te doen. Voor mij is dat bijvoorbeeld het schrijven een blog als deze. Ik vind het idee van een blog schrijven leuker dan het daadwerkelijk typen van een blog. En dus heb ik het eerst ingesproken en heeft Descript het voor me uitgeschreven. En daar hoefde ik bijna niks aan te veranderen.
Dus, als je weet wat je wilt schrijven maar je wilt het niet schrijven, maak er dan een podcast over en gebruik de transcript voor je blog.
Daarnaast is er de Marketing Magic app. Een app die de krachten van ChatGPT combineert met branding. Jouw branding. Vertel de tool wat jouw business voice is, dat kan gewoon in het Nederlands, en de tool geeft jou blog ideeen, blog teksten, social media teksten en zelfs je over jou pagina.
Heb je plaatjes nodig? Kijk dan eens in Canva, want ook daar vindt je een krachtige AI tool die je helpt. Wat zeg ik… in bijna alle tools zitten AI toepassingen. Zelfs Mailblue heeft het. Mailblue kan niet alleen een automation voor je bouwen (automatisch ) maar ook teksten genereren in je mails. Of je het moet willen op die manier…. daar zet ik mijn vraagtekens bij, maar het is ook ChatGPT die er in zit, dus als je het daar doet, kan het ook in Mailblue zelf.
Dus genoeg om uit te te kiezen. Neem je tijd om uit te zoeken waar je AI hulp bij nodig hebt. Koop niet alles wat je voorbij ziet komen, zoals ik 😉 Maar kijk wel naar de processen die jij voor jouw business kunt gaan automatiseren.
Het helpt je wel enorm, om minder te kunnen werken. En als je introvert bent, heb je dat gewoon nodig. We kunnen heel veel werk verzetten, maar het hoeft niet. Als je maar je basis op orde hebt. Goed geld verdienen, op de automatische piloot, en freewheelen ernaast.
Trend #2: Beleveniscommunicatie.
Met beleveniscommunicatie laat je je ideale klant ervaren hoe het is om met jou te werken.
En dit is iets waar ik echt heel erg enthousiast over word, want beleveniscommunicatie zorgt voor het creëren van herinneringen in de hersenen van jouw ideale klant. Een herinnering die ze, als ze toe zijn aan jouw oplossing, weer kunnen ophalen en beleven en dan meteen weten dat jij degene bent die ze kan helpen. Ze hoeven daardoor helemaal niet meer te Googlen naar iemand anders.
Beleveniscommunicatie is iets wat ik al jaren geleden voor het eerst tegenkwam in mijn studie Communicatie op het HBO.
ZappHouse
De studie bestond uit communicatie projecten. Zo was ik eens fictief directielid van een vliegtuigmaatschappij (met heel veel bekendheid binnen de school) en heb ik een communicatie bureau opgericht met klasgenoten, met een heuse radiocommercial. Voor die tijd (1998-2002) was dat allemaal hypermodern.
En zo was er ook ZappHouse. Dat project was helemaal bedacht door de docenten op de opleiding. Zapphouse was een concept wat in dat project zelf niet bestond, maar in het echt ook niet. Dat waren, en het grappige is dat dat nu in principe wel bestaat, maar het concept nog niet helemaal, dat waren studentenwoningen van containers. Nou, die heb je nu natuurlijk wel, twintig jaar geleden had je die niet. En die containerwoningen, die waren ook nog eens verplaatsbaar, dus die waren mobiel. Waardoor je als je in Groningen woonde en studeerde, je heel makkelijk naar Maastricht kon verhuizen voor een weekje studeren daar. Je kon namelijk die container, en dus je huis, verplaatsen.
En ook het hele universiteitssysteem was er zo op ingericht dat je gewoon kon zappen tussen de verschillende universiteiten en hogescholen. De beleveniscommunicatie bestond er uit, dat wij groepjes studenten zouden gaan laten proef wonen. En die studenten gingen dat dan vloggen. Dat bestond wel, maar nog niet heel erg groot, zoals we dat nu kennen, twintig jaar geleden. Dus dat ging nog echt met een camcorder, heel provisorisch, zo konden we laten zien hoe dat dan in de praktijk zou gaan werken.
Challenges, Workshops en live dagen
Hoe doe je dat nou als je een cursus verkoopt. Dan laat je mensen meedoen aan een challenge of workshop.
Je creeert beleving in een challenge door mensen te laten ervaren waar ze aan gaan werken in jouw cursus. Je pikt er een aantal opdrachten uit die je gratis wilt aanbieden en waar de deelnemer ook daadwerkelijk iets aan heeft, ook zonder de cursus. Daarnaast ervaren ze hoe jij bent, hoe jij werkt, hoe jij mensen helpt. En ze ervaren de community. Ze zijn nu al bezig met jouw communicatie, met jouw boodschap. En die beleving blijft in hun hersens zitten. Tot ze je nodig hebben. Een challenge is dus helemaal niet perse onsuccesvol als er geen sales uit komen. Die sales kunnen ook pas een jaar later uit deze challenge komen.
Webinars zijn iets minder goed, tenzij je een workshop ervan maakt. Een kenniswebinar is passief, maar als je het actief kunt maken, dan maak je er een herinnering van.
Maar voor introverten is dit wel heel veel gevraagd, en ook niet nodig. of nou jaa…..
Funnels zijn heel erg geschikt zijn om beleving te creëren, om mensen iets mee te geven, iets te laten ervaren, iets te laten zien, iets te laten doen, zonder dat jij op datzelfde moment er ook bij moet zijn.
En dat is waar het over gaat, voor de introvert. Als ik er niet op dit moment bij hoef te zijn bij wat mijn leads aan het doen zijn, dan kan ik mijn energie weer ergens anders aan besteden. Dus wat kunnen we dan doen in de funnel om die beleving te creëren.
In je funnel kun je van alles stoppen. Een funnel is niet alleen maar e-mails, je kunt in je funnel ook een challenge organiseren. En dat maakt het heel erg leuk, want als mensen meedoen aan een challenge in je funnel, hoef jij er niet bij te zijn, is alles geautomatiseerd en hebben zij toch de beleving en heb je toch alle voordelen die de extraverte ondernemer heeft als die een challenge organiseert.
Je kunt dus een challenge embedden in jouw funnel, maar ook video, audio, een aparte podcast, wat je maar wil. Jij kunt in je funnel doen wat je wil. Verzin zelf iets waarvan jij denkt: dit gaat een beleving creëren, dit gaat een herinnering creëren voor mijn doelgroep, met mijn boodschap en met mij. En als je dat kunt bedenken… dan kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep een beleving ervaart die belangrijk is voor de herinnering. En de herinnering zorgt er voor dat ze jou uitkiezen.
Een ander voordeel van funnels is dit: je kunt natuurlijk, net als alle extraverte ondernemers, continu online zijn, continu op social media zijn door te batchen (in 1x meerdere stukken content maken) bijvoorbeeld en al die content uit te spreiden over een langere periode zodat je continu in het hoofd van jouw ideale klant zit, en op het moment dat zij jou een keer nodig hebben, dat ze dan aan je denken.
Maar dat is heel erg veel werk en dat is ook voor mij, zelfs als ik dus ga batchen, heel erg lastig, want ik weet ook, er komt een dag, dan heb ik geen zin om te batchen (en alleen die dag tijd om dat te doen) en dus heb ik een maand lang geen content. Of dat ik denk ja, het is nu Black Friday, daar ga ik niet tussen zitten, want dat kost me heel veel geld voor adverteren en heel veel moeite om op te vallen.
Dus dan heb ik ook weer een maand geen content. Nou, dat is heel erg lastig en heel vervelend. Dus wat nou als je dat in je funnel kunt stoppen. Dan is het allemaal al gemaakt. Hoef ik me daar niet meer druk om te maken, kan ik me wel focussen (zonder druk en stress) om de funnel te verlengen. Met nieuwe leuke dingen en dan zit het gewoon daarin en dan kan ik het loslaten.
En… als je dan die beleving dus hebt gecreëerd, dan hoef je niet continu online te zijn, omdat die mensen jou al in hun geheugen hebben. En het geheugen, dat willen we nog wel eens vergeten, dat geheugen is ontzettend krachtig en het geheugen is niet alleen gebaseerd op een fysieke herinnering, maar ook op een emotionele herinnering.
En als die emotie goed is, dan weet je bijna honderd procent zeker dat ze voor jou gaan kiezen.
Trend #3: Automatiseren
En dan hebben we natuurlijk nog trend nummer drie. En dat is automatiseren.
Als je AI en beleving bij elkaar brengt in de funnel, om te automatiseren dan bouw je aan een heel krachtig sales systeem.
Want vanuit een simpel ebook zorg je er met automatiseringen voor dat de juiste mensen de juiste emails krijgen op het juiste moment. Het is de start van het salesproces. Dat kan helemaal automatisch verlopen of een salesteam neemt het ergens over. Maar zorg er voor dat jij zo min mogelijk hoeft te doen. Dat er zoveel mogelijk geautomatiseerd is.
Het geeft zoveel rust.
En dat niet alleen. Nu mijn business grotendeels geautomatiseerd is, heb ik weer ruimte in mijn hoofd om content te maken op een strategische manier, en niet meer adhoc. En dat is altijd beter.
Of je nou klein bent of heel groot. Als jij ambitie hebt om in tweeduizendvierentwintig te groeien met jouw bedrijf, met je omzet, met je winst dan is het een heel erg slim idee om funnels in te zetten. Alles wat hetzelfde is, kun je automatiseren. Alles wat je al een keer live hebt gedaan, kun je automatiseren. Waarom zou je dat niet doen? Het scheelt je heel erg veel tijd, het kost je niet zoveel. En als het helemaal loopt, dan loopt het. En of er dan één iemand uitkomt per maand of één iemand per dag, het is allemaal extra bovenop de dingen die je al live doet. Of je bouwt je business helemaal funnel based, dan haal je al je omzet uit je funnel(s).
De trends van 2024 voor de introverte ondernemer zijn: AI beleving en automatiseren.
Ik ben heel benieuwd wat jij ervan vond. Ik ben heel benieuwd of je je kan vinden in deze trends. Ik ben ook heel benieuwd of je een van deze trends gaat volgen, gaat toepassen. Stuur me een berichtje of maak een afspraak.
Andere artikelen
Maak je online cursus onweerstaanbaar met slimme kassakoopjes, upsells en downsells!
CashFlow creëren in je bedrijf hoeft niet moeilijk te zijn als jij digitale producten zoals een online cursus verkoopt. Elke sale die je nu maakt, kun je ophogen met een kassakoopje, upsell of downsell. Hieronder leg ik uit wat dat zijn.Als ondernemer ben je altijd op...
Groeien met funnels
In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....
Funnel Based Business
Ik heb 2 typen klanten. 1. De hardcore online ondernemer die lancering na lancering doet en daarnaast een goedlopende, goedgevulde funnel heeft die naast die lanceringen ook tussendoor sales oplevert. 2. De introverte online ondernemer die het wat rustiger aan doet,...