Stop met elke week een nieuwsbrief sturen

Geschreven door Bianca

4 november 2022

nieuwsbrief, introverte ondernemer

Denk je dat de meeste mensen direct van je kopen of dat ze daar tijd voor nodig hebben?

Een gewetensvraag: wil jij liever dat je continu nieuwe dingen moet verzinnen om de mensen op je lijst over te halen van je te kopen, of past het beter bij je als je dat allemaal van te voren eenmalig bedenkt en maakt zodat je er jaren mee vooruit kunt?

Als je weet dat het wel een jaar kan duren voordat iemand er aan toe is van jou te kopen en met jouw training aan de slag te gaan, en als je weet dat de meeste van jouw leads dezelfde weg bewandelen om tot die aankoop over te gaan, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken en elke week nieuwe onderwerpen verzinnen voor je nieuwsbrief? Waarom bedenk je dat pad niet voor je lezers en maak je hem een jaar lang (of 100 mailtjes lang) en ga je lekker achterover zitten als ze klaar zijn?

Oke, dat lijkt veel, 100 mailtjes. Die schrijf je wellicht in 100 weken, normaal gesproken. Maar eigenlijk valt het mee. Het zijn geen 100 A4tjes, je schrijft geen boek en het hoeft ook niet in 1 week af. 

De vraag is eigenlijk: denk je vooruit en wil je over een jaar ook nog omzet of wil je elke week het wiel opnieuw uitvinden?

 

Het nut van een lange funnel

De meeste ondernemers, of ze nu tonnen omzet draaien of een paar duizend per maand, hebben een korte funnel. De funnel bestaat uit een weggever en een paar mails, tussen de 5 en 10 en daarna verdwijnt de lezer op de nieuwsbrieflijst. Die funnel duurt hooguit 2 weken. 

De meesten halen daar dus ook geen sales uit. Misschien 1% van de nieuwe leads koopt binnen 14 dagen iets. Waarschijnlijk een laag geprijsd product waar je hopelijk de advertentiekosten mee dekt. Dat is natuurlijk helemaal prima. Ik zeg niet dat dat een verkeerde strategie is, maar… als je introvert bent of een andere uitdaging hebt mbt het managen van je energie, dan is het heel fijn als er iets is in je business dat vanzelf doorloopt als jij het even niet kan. En ja, je kunt een team inhuren. Maar niet iedereen wil dat. 

Een team vs een funnel

Een team is fantastisch, en ja je doet er zeker goed aan om bijvoorbeeld een VA in te huren om taken bij je weg te houden die niet bij je passen. Ik heb dat ook gedaan. Nu (even) niet meer. Aangezien ik veel automatiseer, vallen er ook weer taken bij een VA weg. 

Eerst moet ik wel een onderscheid maken. Als jij een ondernemer bent met een miljoenen ambitie en je bent al aardig op weg met je omzet en dus met sales en klanten, dan is een team zeker aan te raden. Maar als je een (introverte) ondernemer bent, die een bescheidenere ambitie heeft, leuk wilt rondkomen, nog iets wilt sparen en dat allemaal op een simpele manier, zonder stress, dan heb ik het in dit blog over jou.

Dan is een team niet het meest ideale voor jou. Ik kan het weten. Ik heb een team gehad. En het beviel me niet. Het is heel fijn om je niet druk te maken om je social media posts te posten (schrijven is vaak nog wel je eigen taak), om er geen plaatjes bij te hoeven maken, om de continuïteit op mijn feed te zien. Maar het vergt ook iets van jou: aansturen, op tijd content aanleveren, functioneren bespreken, facturen betalen. En een teamlid is niet direct in omzet uit te drukken. Hoeveel levert een VA op? En hoe meer teamleden, hoe meer werk en hoe meer stress. En als je nog niet in de positie bent om iemand in te huren die dat voor jou uit handen neemt, tsja… 

Een funnel kost je nu misschien heel veel werk. Dat lijkt overigens zo, maar daarover later meer. Een funnel lijkt dus heel veel werk, maar kijk even wat het je oplevert t.o.v. een team. Een funnel staat klaar, voor elke nieuwe aanmelding op je lijst. Iedere lezer krijgt dezelfde mails, dezelfde ervaring, dezelfde route, hetzelfde aanbod. Het is voorspelbaar. Je begint met 2% conversie (2 sales op 100 aanmeldingen) en bouwt dat uit naar 7% conversie of meer. De mensen die vandaag op je lijst komen, kun je nu, over 2 maanden, 4 maanden, 6 maanden en 8 maanden weer je aanbod doen, waarmee je de conversie oprekt naar 10%. 10 sales op 100 aanmeldingen. Dat is bovengemiddeld voor online marketing (1 a 2%). Je funnel is direct te meten. Je weet wat hij oplevert: 10 sales op 100 aanmeldingen x prijs van je aanbod. De funnel kost niet veel: het abonnementsgeld van je tools (die je toch al betaalde) + advertenties. Je funnel is nooit ziek of op vakantie. Je funnel is consistent, doet elke dag hetzelfde werk op dezelfde manier. Hou je van structuur? Dan is een funnel je nieuwe vriendin.  

Je funnel betaalt jouw VA, je VA betaalt niet voor jouw funnel. Want natuurlijk combineer je een funnel met een team voor nog betere resultaten in je business en meer vrijheid voor jou.

Nooit meer nieuwsbrieven?
Dat kan toch niet?

Dat hoeft ook niet. Nooit meer is ook weer zo wat. Maar je mag wel stoppen met de wekelijkse nieuwsbrief. Maar hè, het is een advies hé? Als het je aanspreekt dan laat ik je graag zien dat het anders kan.

Maar ik wil ook lanceren

Dat is natuurlijk jouw goed recht. Ha. Ik ga je niet vertellen wat je wel en niet in je business moet doen. En dus stuur je naast de funnel mails ook nieuwsbrief (campagne) mails. Die stuur je om je nieuwe producten te lanceren, om acties aan te kondigen en om op te roepen om mee te doen aan een challenge of webinar. Het kan allemaal naast elkaar bestaan.

Geen 2 mails op 1 dag

Wil je niet dat een lead op je lijst 2 mails op een dag krijgt. 1 uit de funnel en je nieuwsbrief? Dan kun je dat natuurlijk gewoon inregelen. Zorg dat je funnel een eerste wachttijd heeft tot een dag in de week waarop jij de funnelmail wilt versturen. Bijvoorbeeld elke donderdag. Daarna gaat de rest lopen. Je nieuwsbrief stuur je dan alleen op een dinsdag. Opgelost.

Waar begin je?

De gratis tips zijn:

1. Zet het eerst op papier. Wat is je doel? 1 sale per dag? Top! Van welk product? 

2. Maak een customer journey. Een tijdlijn van begin tot eind. Dat wil zeggen, van voordat ze van je horen, tot nadat ze jouw product hebben aanbevolen aan hun netwerk.

3. Zet je producten daar in.

4. Schrijf dan pas je mailtjes.

Mijn niet gratis tip is: Doe mee met de 1 Sale per Dag cursus. Daarin leer je deze stappen zelf toe te passen zodat je ze vaker kunt toepassen.

[ba_post_list posts_number=”4″ _builder_version=”4.19.0″ _module_preset=”default” title_font=”Gilda Display|700|||||||” title_text_color=”#D10078″ title_font_size=”18px” global_colors_info=”{}”][/ba_post_list]

Start vandaag met jouw funnel

Bestel 1 Sale per dag cursus

Voor introverte ondernemers die moe worden van de ‘hustle’, het continue online zichtbaar zijn, webinars geven, lanceren en dergelijke, ontwikkelde ik de 1 sale per dag cursus. Niet in 1x 30 sales maar elke dag 1 sale, levert je hetzelfde op met minder stress.

Wil je op je eigen tempo groeien, zonder Amerikaans sales strategieen? Bekijk dan de informatie op de salespage van de 1 sale per dag cursus. 

Andere artikelen

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als  een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...

Lees meer
Groeien met funnels

Groeien met funnels

In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....

Lees meer