Wat is een Subject Matter Expert?
Een Subject Matter Expert is een vak expert. Iemand die alles van zijn of haar vak weet en dit ook graag deelt met anderen. Als je onderneemt dan ben je vanzelf al een expert. Dus dat is niet zo spannend. Wat wel spannend is, is hoe de online wereld jou beoordeeld. Ben je online ook een vak expert?
Dit is niet om zomaar op je onderbuik te vertrouwen. Je kunt niet zeggen: ik sta bovenaan in Google, dus ja.
Alleen al om het feit dat ieders resultatenpagina er anders uitziet door eerdere zoekopdrachten en eigen voorkeuren. En er zijn meerdere factoren belangrijk.
In de podcast vertel ik er meer over, en in dit blog leg ik uit wat ik in de podcast bedoel, dus luister en lees ze allebei 😉
Structuur op je website
Hubspot.com heeft een structuur omschreven die je kunt toepassen om het de zoekmachines makkelijker te maken om jouw vak expertise te ontdekken en daarmee ook betere zoekresultaten te leveren aan zijn gebruikers.
Begin met ongeveer 4 of 5 onderwerpen waar jij over kunt schrijven. Zelf noem ik ze content containers. Een vat vol met subonderwerpen over 1 hoofdonderwerp. Bijv:
Een content container (of pillar) kan zijn: dames mode (keyword).
Daaronder kun je van alles bedenken om over te schrijven:
- Zomermode
- Jurken
- Pumps
- Badkleding
- Lingerie
- Etc.
Als je zo 4 of 5 van dit soort containers hebt, heb je altijd voldoende inspiratie om iets voor je blog te schrijven, een video over te maken of een podcast over in te spreken. Want, die hoofdonderwerpen helpen jou met de richting en een onderwerp. Je hoeft alleen maar 1 klein ding uit dat onderwerp te belichten voor je verhaal.
Over zo’n content container, schrijf je een overzichtspagina, een pillar page. Deze pagina bevat een inleiding tot het onderwerp en bevat korte alinea’s per nieuw blog dat je schrijft over het onderwerp. Dus als je pillar page over dames mode gaat, dan schrijf je een stuk over dames mode: wat het is, de geschiedenis, belangrijke ontwerpers, etc en daaronder voeg je telkens een alinea toe als je een nieuw blog schrijft. Bijv over zomermode, dan schrijf je een korte alinea waarin je een samenvatting schrijft van het blog over zomermode, met een link naar dat blog. Het blog over zomermode begin je altijd met een link naar de overzichtspagina, in de tekst. Dus bijv: “In dit artikel dat hoort bij de artikelen over dames mode…. ” Of: “In de categorie dames mode kan een artikel over zomermode niet ontbreken.” Of maak er zelf iets creatievers van. Zorg er wel voor dat je altijd het keyword dames mode 1x opschrijft en daar het linkje aan plakt.
Bekijk dit schema maar eens.

Elk middelste rondje staat voor een ‘pillar’ page. En elk rondje er om heen staat voor een pagina met content. Dat kan een artikel zijn, een audio, een video of iets anders. Maar altijd op jouw site. Die pagina’s koppel je middels een linkje aan elkaar. Meer niet. Ze hoeven niet in dezelfde map te staan (als je ftp gebruikt). Je hoeft ze niet als subpagina te markeren (in WordPress). Gewoon. Linkjes toepassen. En je pillar page steeds weer aanvullen met een nieuwe alinea.
Hier vind je meer informatie: https://blog.hubspot.com/marketing/pillar-page-examples
Schrijf een signature piece
Schrijf 1 goed stuk over jouw vakgebied. Een stuk waarmee jij je wilt onderscheiden van de rest. Dit stuk is goed geresearched en geeft goede informatie. Maar het is ook een stuk waar jouw mening en ervaring duidelijk uit spreekt. Met dit stuk wil jij niet alleen klanten gaan overtuigen om bij jou te komen, maar ook collega’s laten zien dat jij meetelt. Misschien schrijf je het wel om als linkje mee te sturen in persberichten of als je je aanbiedt als expert voor praatprogramma’s. Zo’n stuk dus. Iets waar men van denkt: zo, die snapt het.
Schrijf dit in minimaal 3000 woorden op. En vermeldt de naam van jouw vakgebied er vaak in. Zo’n 30x. Niet op een vervelende manier. Maar schrijf het op, verkort het niet, zoek geen synoniemen, vermeld het gewoon. In titels, kopjes, bij bullet points, onder afbeeldingen, etc.
Positie Zero
In Google bestaat tegenwoordig de positie Zero (niet te verwarren met size zero 😉 ). Dat ziet er zo uit:

Op de resultaten pagina van Google, krijg je al meteen het antwoord. Dit doet wonderen voor je status als expert. Want: jouw resultaat staat bovenaan, zelfs als jouw site normaal gesproken op pagina 10 staat.
Je moet hier in de code van je blog of tekst eea toevoegen. Die codes, in dit geval voor een recept, vind je hier: http://schema.org/Recipe. Er zijn op die site nog meer codes te vinden voor ander soortige onderwerpen. Zoals: dingen, creatief werk, dieten, etc. Je vindt de volledige lijst hier: http://schema.org/docs/full.html
Snap je hier niks van? No worries. Laat je webbouwer hier naar kijken. Of vind iemand online die het wel snapt. Het is niet heel veel werk. Afhankelijk van hoe groot je artikel is. Per regel moet er code worden toegevoegd.
Niet volledig
Deze opsomming in dit blog is zeker niet volledig om online als subject matter expert te worden gezien. Je kunt nog denken aan het toevoegen of uitbreiden van reviews (geen testimonials op jouw site, maar reviews op Google en Facebook), Google jouw Bedrijf instellen, linkbuilding, relevante landingspagina’s, goede advertenties, etc. etc.
Met de tips in dit artikel ben je in ieder geval wel op weg om jouw site te optimaliseren.
Heel veel succes!
“
Start vandaag met jouw funnel
Bestel 1 Sale per dag cursus
Voor introverte ondernemers die moe worden van de ‘hustle’, het continue online zichtbaar zijn, webinars geven, lanceren en dergelijke, ontwikkelde ik de 1 sale per dag cursus. Niet in 1x 30 sales maar elke dag 1 sale, levert je hetzelfde op met minder stress.
Wil je op je eigen tempo groeien, zonder Amerikaans sales strategieen? Bekijk dan de informatie op de salespage van de 1 sale per dag cursus.
Andere artikelen
Maak je online cursus onweerstaanbaar met slimme kassakoopjes, upsells en downsells!
CashFlow creëren in je bedrijf hoeft niet moeilijk te zijn als jij digitale producten zoals een online cursus verkoopt. Elke sale die je nu maakt, kun je ophogen met een kassakoopje, upsell of downsell. Hieronder leg ik uit wat dat zijn.Als ondernemer ben je altijd op...
Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024
Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...
Groeien met funnels
In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....







