Je hebt een online training. Wat nu?

Geschreven door Bianca

9 juli 2020

funnel, introverte ondernemer, 1 sale per dag

Een online training is de droom van elke introverte ondernemer

Een online training kan veel betekenen voor jouw bedrijf. Zo heb je altijd een aanbod, kun je klanten altijd helpen, heb je je kennis vertaalt naar een training en doet het iets voor je expert status.

Een online training is de droom van elke introverte ondernemer. Zo veel heb ik wel geleerd en gezien in de 6 jaar dat ik online onderneem. Zelf heb ik meerder online trainingen gemaakt en weer offline gehaald (kill your darlings). Het is voor een introverte ondernemer een heerlijk product. Want, ten eerste ben je creatief en ‘alleen’ bezig. Jij bent de mastermind achter je online training. Jij bent de bedenker. De teacher. Dat is de ‘zone of genius’ van elke introverte ondernemer. Geen invloed van buitenaf. Geen ‘gezeur’ van klanten. Geen zorgen. Geen invloed van goeroes. Nee. Alleen jij en je vak. 

Meestal vereist een training dat je video’s maakt. Maar ook daar kom je weer overheen. Soms neem je je scherm op, zoals ik, met online tools en powerpoints. Soms overwin je je schroom en ga je voor de camera, want nou ja, niemand ziet je (nog niet tenminste). 

Het creatie proces van een online training is zowel fantastisch, als langdraderig. Ik kan er over meepraten. Recent heb ik een online training afgerond over de strategie van funnels en daar heb ik ruim 6 maanden over gedaan. 50 video’s gemaakt, 18 audio’s. Dat is veel werk. Dat duurt lang. Langer dan je denkt. Maar het is alle moeite waard. Zeker als je het stap voor stap doet. One day at a time. En geen haast hebt. 

Vooral dat laatste heeft me ver gebracht. Geen haast hebben. Dan is ‘start before you’re ready’ namelijk niet aan de orde. Wat voor ‘snelle’ omzet heel fijn is, maar je op de lange termijn niet altijd het succes brengt dat je hoopt. Geen haast hebben betekent dat je het grondig kunt aanpakken. Dat je kunt beginnen bij de vraag: ‘Wat wil mijn doelgroep eigenlijk leren?’ Waar in het leerproces staat de koper? In welke koopfase zit hij of zij? Waar start ik de training, qua kennis?

Je bent klaar met je training. En dan?

Toen ik klaar was met het maken van mijn online training, viel ik eventjes in een zwart gat. Klaar? Nee, dat kan toch niet? En toch, op een bepaald punt moet je er een punt achter zetten, de online training zit dan vol genoeg en je deelnemer moet ook een keer klaar zijn met leren 😉

Mocht je nog niet al je kennis in de training hebben gestopt, denk dan alvast aan een vervolg training.

Dus, je bent klaar: verkopen maar…..

Lanceren

Het lanceren van een online training is de meestvoorkomende methode van verkopen. Een lancering bestaat bijvoorbeeld uit een challenge en een afsluitend webinar met salespitch. Een methode die veel voorkomt en vaak teleurstellend is. Ik heb geen exacte cijfers, maar ik heb wel met meerdere online ondernemers gesproken (online en offline). De verwachting is, dat 20% van de deelnemers aan de challenge het product gaat kopen. Als dan meer dan 100 mensen zich inschrijven voor een challenge van 5 dagen, dan is de verwachting dus dat 20 mensen het product van minimaal 500 euro gaan kopen. Als je een ervaren online verkoper bent, dan kan dat best. Ik heb zeker voorbeelden gezien van mensen (waaronder ikzelf) waar rond de 20% sales uit een webinar gehaald werd. Alleen, vanuit een challenge haken mensen af. 5 dagen een challenge volgen is al veel, maar om dat ook ‘in’ de 5 dagen te doen die jij hebt bedacht, is voor veel deelnemers niet haalbaar. Ga er dan ook vanuit dat rond de 50% van de challenge inschrijvingen in je webinar zit. 50 mensen in een webinar x 20% sales = 10 verkopen. De helft. Helaas is de realiteit anders. Een saleswebinar kan makkelijk 30% sales opleveren. Maar als je niet ervaren bent, en je pitch niet goed aansluit op de doelgroep, challenge of je product, dan zakt je conversie heel snel. Heb je dan nog maar 5% sales, dan zit je op: 2 a 3 verkopen.

En ja, dit is een heilig huisje 😉 Want ik weet heel goed dat er ondernemers zijn die, met een bepaalde ‘gunfactor’, de sales aan hun broek hebben hangen. Maar ik ben dan maar een realist. Het is gewoon niet voor iedereen zo. Veel vaker zie ik dat er ‘slechts’ 10 mensen per week op een website komen of 80 mensen een weggever aanvragen. Super natuurlijk, maar in de verste verte niet genoeg voor degelijke conversie cijfers.

Webinar lancering

Lanceren kan ook met alleen een webinar. Een webinar is heerlijk om je kennis te delen. Om contact te maken met je doelgroep en potentiële deelnemers. Je kunt in een uur tijd heel wat vertellen en het is een fantastische manier om je product te laten zien. Een training is altijd wat abstract op een salespage. Wat krijg je nou? Wat rechtvaardigt het bedrag? In het webinar kun je dat gewoon laten zien. Met screenshots of met screenshare.

Dus, een webinar is super. Als je dat leuk vindt. Want, als je dat niet leuk vindt, dan hoor je dat in je stem. Dan zullen mensen dat meekrijgen en dat is slechte reclame voor je (video) training.

Ook voor een webinar geldt weer: je hebt een groot bereik nodig voor hoge omzetten.

Reken maar even mee.

Bijv:

Je wilt een omzet van 10.000 euro realiseren met je lancering. Je product kost 500 euro.

Dan heb je 20 deelnemers in je online training nodig.

Dit is je eerste online training, dus je salespitch-skills zijn nog niet fantastisch, en je bent nog geen beroemdheid in je vakgebied, online.

Stel dat je conversie in je webinar 10% is. Dan heb je in totaal 200 deelnemers nodig in je webinar(s).

Stel dat de conversie op je webinarpagina 50% is. Dan heb je in totaal 400 mensen nodig op je webinar pagina.

En stel dat de conversie van bijv je advertentie 10% is (kliks op je advertentie). Dan moet het bereik van je advertentie minstens 4000 zijn (middenin de doelgroep).

 

Zomaar even wat cijfers 😉

 

En eerlijk gezegd: ik vind het nogal meevallen. 4000 bereik voor 20 kopers, is heel netjes. Niet om je af te schrikken, maar als er ook maar iets anders is aan jouw situatie, dus bijv je product kost 1000 euro of je conversie percentages zijn de helft, dan moet je echt nog veel meer mensen bereiken en in je webinar krijgen.

 

Ik ben er geen fan van. Want:

  • Lanceren betekent eigenlijk dat je op 1 moment heel veel mensen tegelijk aan je online training laat deelnemen. Dat is fantastisch voor het groepsgevoel, en ook voor het punt dat je alleen in die periode echt beschikbaar moet zijn, maar het is ook heel vermoeiend.
  • Lanceren betekent dus ook dat je op 1 moment (of 2 of 3 momenten in het jaar) een grote omzet draait, daarom heen veel minder. Lukt het je niet, dan heb je echt een probleem.
  • Het is stressvol. Als je introvert bent, dan is lanceren heel erg buiten je comfort zone. Het kan, maar het is geen pretje. Je bent dus met heel veel mensen tegelijk in de weer. Je webinar zit vol met mensen. Je krijgt mailtjes met vragen over je online training, appjes, telefoontjes. Dat kun je uitbesteden, maar ook weer niet alles. Men verwacht ook antwoord van jou. Na zo’n lanceerperiode ben je eigenlijk oververmoeid, en dan beginnen jouw deelnemers net aan de online training….

Krijg je daar de kriebels van?
Wil je liever niet lanceren?

Het alternatief is een online salesfunnel.

Een online salesfunnel is een ideale manier om jouw online training of online programma continu te verkopen. Als introvert is het heerlijk om niet alles in 1x te hoeven doen, maar de sales gestaag te zien groeien. Zo’n gestage stroom van sales geeft een fantastisch gevoel van stabiliteit in het bedrijf. De omzet wordt immers voorspelbaar. Een salesfunnel biedt je die gestage instroom. Ik leg het uit.

Een online salesfunnel is een systeem van emails, webpagina’s, video’s, blogs, audio’s en andere content die je hebt. Dat systeem zorgt er voor dat je een relatie opbouwt met je leads. Een lead komt op jouw lijst terecht en jij stuurt vanaf dat moment geplande emails die eerder geschreven zijn. Die mails worden automatisch gestuurd. Zo kun je iedere lead hetzelfde verhaal vertellen. En iedere lead dezelfde ervaring geven. Die content gaat er bijvoorbeeld toe leiden dat de potentiële klant jou leert kennen. Jouw content geeft niet alleen een inkijkje in jouw expertise en hersenspinsels, maar ook of jij de juiste persoon bent voor deze nieuwe klant. Is er een klik? Wil hij/zij wel van jou leren? Kun jij wel het juiste bieden? Die vragen worden vanzelf beantwoord. 

Het gaat dus allemaal automatisch. Want eerder heb je het geschreven, uitgestippeld en bedacht. Een funnel strategie dus. En dat biedt jou de kans om overal, waar je maar bent, je training te verkopen. Je hoeft er namelijk niet fysiek bij te zijn.

Dus waar je bij het lanceren er wel de hele tijd fysiek bij bent, en heel veel deelnemers in 1x verwelkomt. Kun je dat met een salesfunnel over een langere tijd uitsmeren. Die 10.000 euro van eerder ga je dan niet in 1x omzetten, maar bijvoorbeeld over 3 maanden. Het belangrijke voordeel is, dat je daar niet stopt, maar juist kunt gaan opschalen omdat je inmiddels weet hoe het spelletje gaat. Dus je investeert meer in adverteren, je zet een automatisch webinar in, je kunt je tijd investeren in gastbloggen, geïnterviewd worden en het zoeken naar en begeleiden van affiliates die de verkoop voor jou doen. Met andere woorden, jouw omzet ziet er zo uit:

 

Januari: 3.000, Februari: 3.000, Maart: 4.000, April: 4.500, Mei: 6.000, Juni: 5.000, Juli: 4.500, Augustus: 3.000, September: 6.000, Oktober: 6.500, November: 6.500, December: 7.000

Totaal: 59.000 euro over 1 jaar.

Lanceren zoals in het voorbeeld: 3x 10.000 euro = 30.000 euro per jaar.

 

Als je dit een interessant model vindt voor jouw bedrijf. Begin dan als volgt:

Je online training afmaken

Dit klinkt raar, want als je dit blog hebt gevonden heb je het vast al af. Toch wil ik je vragen je training nog eens door te lopen en te kijken of er ‘live’ elementen inzitten. Noem je data, jaargetijden of iets dergelijks. Zeg je bijvoorbeeld in een video of webinar: ‘op 21 oktober 2020 houden we een livedag.’ Dan is dat niet zo handig voor een evergreen training. Want ook na 21 oktober zul je inschrijvingen hebben. Dus check alles nog even.

Voor wie doe je het?

Voor wie is deze training? Als je je training via een salesfunnel gaat aanbieden (wat echt de moeite waard is), dan heb je bijna geen 1-op-1 contact met leads. Met andere woorden, je moet exact weten waarom iemand jouw training koopt en wat de triggers zijn om tot koop over te gaan. Bijsturen in de q&a van je webinar zit er namelijk niet in. Natuurlijk kun je altijd een gratis kennismaking inplannen, maar je wilt dat zo min mogelijk doen, en alleen voor de twijfelaars. Daarom moet je je doelgroep (aka persona) op een hele andere manier leren kennen. Schrijf je persona daarom nog eens helemaal uit, maar blijf niet in je hoofd zitten, interview je klanten, vraag welke media zij lezen/kijken en kijk daar ook naar. Let op taalgebruik, onderwerpen, inzichten en invalshoeken.

Hoe gaat de klantreis?

Je doelgroep kennen is nog niet eens het belangrijkste. Weten in welke fase van de klantreis hij of zij zit is veel interessanter. Wanneer ervaart jouw lead een probleem? Wanneer wil hij of zij daar iets aan doen? Wat heeft hij of zij daar voor over? Wat mag dat kosten? Met jouw producten speel je daar op in. Met cliffhangers naar je volgende product en al. Teken de reis van je klant uit. Van het moment dat ze zich nog niet bewust zijn van hun probleem, tot na jouw online training.

Sales wordt bijzaak!

Als je dat goed onder de knie hebt, dan wordt sales een bijzaak. Want dan ben je vooral bezig met het creëeren van goede content om jouw eerste product in de funnel te vermarkten, wat meestal niet je online training is. Als die content goed inspeelt op de fase van je klant in de klantreis, verkopen jouw producten op de automatische piloot.

[ba_post_list posts_number=”4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” title_font=”Gilda Display|700|||||||” title_text_color=”#D10078″ title_font_size=”18px” global_colors_info=”{}”][/ba_post_list]

Start vandaag met jouw funnel

Bestel de 1 Sale per dag cursus

Voor introverte ondernemers die moe worden van de ‘hustle’, het continue online zichtbaar zijn, webinars geven, lanceren en dergelijke, ontwikkelde ik de 1 sale per dag cursus. Niet in 1x 30 sales maar elke dag 1 sale, levert je hetzelfde op met minder stress.

Wil je op je eigen tempo groeien, zonder Amerikaans sales strategieen? Bekijk dan de informatie op de salespage van de 1 sale per dag cursus.

Andere artikelen

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als  een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...

Lees meer
Groeien met funnels

Groeien met funnels

In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....

Lees meer