Hoe goed ken jij jouw ideale klant? De persoon waarmee jij het aller- allerliefste werkt. De persoon die het beste bij jou past. Die jij het beste kunt helpen. Hoe goed ken je hem of haar? Bedenk jij vooral wie het is, wat hij of zij doet in het dagelijks leven, wat hun probleem is en welke oplossing daar het beste bij past?

Ik heb het altijd ook ‘bedacht’, want tjsa, wat maakt het nou eigenlijk uit of het echt zo is of niet? Als je een doorsnee personage in je hoofd hebt, waar je je teksten voor schrijft, dan is dat toch oke? Dan schrijf je toch eigenlijk precies voor de juiste persoon?

Klanten vroegen me eigenlijk altijd hoe je dat kunt weten, waar iemand woont en of iemand een gezin heeft of niet. Terwijl ik juist niet in die hokjes denk. Maar ze hebben een punt, want Marie van 32 met 3 kinderen, een parttime baan en een hond heeft hele andere problemen dan Paris van 32 die met haar vriend locatie onafhankelijk werkt op Bali. Terwijl ze allebei het verlangen hebben een boek te schrijven. Hoe benader je ze met een schrijfcursus of een coachtraject? Hoe schrijf je voor hen allebei interessante teksten, emails en salespages, zodat ze zich echt aangesproken voelen en je product kopen? Marie zal bijvoorbeeld vooral het bezwaar hebben dat ze geen tijd heeft om te schrijven. Paris is misschien nog onzeker over het onderwerp en ziet op tegen het schrijfproces. Blijft je ideale klant dan een vage omschrijving als: ‘vrouw van 30 tot 55 met het verlangen om een boek te schrijven.’?

Hoe relevanter hoe persoonlijker je kunt worden

Wat nou als je exact kunt zeggen wie jouw ideale klant is. Het is nog steeds de vrouw van 30 -55 jaar maar binnen die groep heb je Marie en je hebt Paris en misschien nog wel 2 varianten. Van Marie weet je dat ze een gezin heeft, dat ze graag een kinderboek wil schrijven & illustreren, dat ze gelukkig getrouwd is met de liefde van haar leven en dat ze moeite heeft om tijd te vinden voor het daadwerkelijke schrijven en als ze dan toch een kwartiertje heeft, dat er dan niks op papier komt omdat ze volledig blokkeert.

Hoe veel waardevoller wordt jouw content als je speciaal een mail kunt schrijven naar Marie, waarin je haar kunt laten weten dat je haar ‘hoort’, dat ze niet alleen is. Dat je speciaal voor haar en andere vrouwen zoals zij een Facebookgroep bent gestart om samen een kwartiertje per dag vrij te maken om samen te werken. En als je daar niet bij kunt zijn dat leden dan onderling samen kunnen werken. Ieder aan hun eigen verhaal. Maar de kracht van het tegelijk doen, helpt. Hoe fijn is het als die mail niet bij Paris terecht komt. Want Paris heeft al alle tijd van de wereld daar op dat strand in Bali. Zij ziet daar geen uitdaging in, dus zal ook niet willen meedoen aan die Facebookgroep. Maar als Paris wel zo’n mail krijgt is de kans groot dat ze je volgende mail niet opent. Of zich zelfs uitschrijft. Zonde.

Want voor Paris heb je ook een perfecte tool om haar aan het schrijven te krijgen. Paris blokkeert op het onderwerp. Ze zit daar maar naar die mooie zonsondergang te kijken op het strand, samen met haar vriend van een drankje te genieten. Dan opeens komt jouw mail in haar mailbox met een schrijfoefening. Of misschien zelfs dat niet eens. Misschien is het een brainstorm oefening die ze met haar vriend kan doen, zodat hij ook ‘on-board’ is en hij haar accountable kan houden tijdens het schrijven (want ze ziet ook op tegen het proces). Hoe fijn is het als je van haar vriend ook nog een schrijfbuddy maakt en ze samen aan jouw cursus beginnen.

Als je zo’n mail aan Marie schrijft, schrijf je hem nog steeds niet alleen voor Marie, je schrijft hem ook voor Justine, Marijke, Agnes en Yvette. Zij zijn een subcategorie binnen jouw marketing persona.

Laat data je ideale klant bepalen

Met alle systemen die er tegenwoordig zijn online, kun je heel makkelijk zo specifiek worden. Data driven marketing wil zoveel zeggen als het aanbieden van je producten aan de juiste mensen door het verzamelen en ordenen van de juiste data en daar de juiste boodschap bij te bedenken. Hoe je dat doet? Eenvoudig is het niet. En ook geen snel kunstje. Het is hard werken. Maar wat denk jij? Is het de moeite waard?

De data haal je allereerst uit je social media cijfers. Daar zie je een gemiddelde van de demografische gegevens. Handig om je basis doelgroep te bepalen.
Daarna ga je zelf aan de slag. Hoeveel subversies van de persona wil je maken. Een Marie en een Paris? Of ook een Jacqueline en een Sascha? Up to you! Maar bedenk wel dat je hen allemaal dient te benaderen met persoonlijke content. Dus, kun je dat aan? Het hoeft niet allemaal in 1x. Schrijf nu voor Marie en voeg later Paris en de rest er aan toe. Market alleen op Marie, zodat je de rest niet teleurstelt en kwijt raakt.

Zodra je voldoende Marie’s in je systeem (op je lijst) hebt, kun je gaan experimenteren. Doe dat bewust, met een strategie. Stuur content die opvalt. Misschien een beetje provocerend is. Maar altijd raak is voor Marie. Zodat ze je emails opent. Verleidt haar dan tot het klikken op een link die alleen zij zou willen klikken. Een voorbeeld. Maak een korte video voor Marie waarin je vertelt over je eigen of een ervaring van een klant die voor Marie heel herkenbaar is. In de mail verwijs je alleen naar de video. Haal andere links er uit. Ook niet naar social of je homepage. Alleen die video. Diegene die er op klikken zijn perfect voor je subcategorie Marie. Herhaal zoiets een paar keer want niet iedereen zal de mail lezen of tijd hebben om a la minute een video te kijken. Zorg dat je systeem de mensen die klikken tagt of op een aparte lijst zet.

Zo ga je steeds verder uitkristalliseren. En als je klaar bent met Marie. Dan ga je door met Paris. Etc. De mensen die uiteindelijk geen van de subcategorieen worden, die laat je op een algemene lijst. Wie weet worden zij later wel een Marie.

Paris kan overigens ook later een Marie worden. Maar dat merk je vanzelf door de keuzes die Paris gaat maken along the way.

Ideale Klant 2.0

Zo ontstaat er gaandeweg een ideale klant 2.0. Eentje die door cijfers en data wordt ondersteunt. Hoe gaaf is dat? Wil jij dat ook? Let’s talk! Boek hier een gratis en vrijblijvende brainstormsessie van 30 minuten in: https://biancaelzinga.kartra.com/calendar/agenda/