Je ideale klant 2.0

Geschreven door Bianca

13 juni 2019

ideale klant, online marketing, funnel

Hoe goed ken jij jouw ideale klant? De persoon waarmee jij het aller- allerliefste werkt. De persoon die het beste bij jou past. Die jij het beste kunt helpen. Hoe goed ken je hem of haar? Bedenk jij vooral wie het is, wat hij of zij doet in het dagelijks leven, wat hun probleem is en welke oplossing daar het beste bij past?

Ik heb het altijd ook ‘bedacht’, want tjsa, wat maakt het nou eigenlijk uit of het echt zo is of niet? Als je een doorsnee personage in je hoofd hebt, waar je je teksten voor schrijft, dan is dat toch oke? Dan schrijf je toch eigenlijk precies voor de juiste persoon?

Klanten vroegen me eigenlijk altijd hoe je dat kunt weten, waar iemand woont en of iemand een gezin heeft of niet. Terwijl ik juist niet in die hokjes denk. Maar ze hebben een punt, want Marie van 32 met 3 kinderen, een parttime baan en een hond heeft hele andere problemen dan Paris van 32 die met haar vriend locatie onafhankelijk werkt op Bali. Terwijl ze allebei het verlangen hebben een boek te schrijven. Hoe benader je ze met een schrijfcursus of een coachtraject? Hoe schrijf je voor hen allebei interessante teksten, emails en salespages, zodat ze zich echt aangesproken voelen en je product kopen? Marie zal bijvoorbeeld vooral het bezwaar hebben dat ze geen tijd heeft om te schrijven. Paris is misschien nog onzeker over het onderwerp en ziet op tegen het schrijfproces. Blijft je ideale klant dan een vage omschrijving als: ‘vrouw van 30 tot 55 met het verlangen om een boek te schrijven.’?

Hoe relevanter hoe persoonlijker je kunt worden

Wat nou als je exact kunt zeggen wie jouw ideale klant is. Het is nog steeds de vrouw van 30 -55 jaar maar binnen die groep heb je Marie en je hebt Paris en misschien nog wel 2 varianten. Van Marie weet je dat ze een gezin heeft, dat ze graag een kinderboek wil schrijven & illustreren, dat ze gelukkig getrouwd is met de liefde van haar leven en dat ze moeite heeft om tijd te vinden voor het daadwerkelijke schrijven en als ze dan toch een kwartiertje heeft, dat er dan niks op papier komt omdat ze volledig blokkeert.

Hoe veel waardevoller wordt jouw content als je speciaal een mail kunt schrijven naar Marie, waarin je haar kunt laten weten dat je haar ‘hoort’, dat ze niet alleen is. Dat je speciaal voor haar en andere vrouwen zoals zij een Facebookgroep bent gestart om samen een kwartiertje per dag vrij te maken om samen te werken. En als je daar niet bij kunt zijn dat leden dan onderling samen kunnen werken. Ieder aan hun eigen verhaal.

Maar de kracht van het tegelijk doen, helpt. Hoe fijn is het als die mail niet bij Paris terecht komt. Want Paris heeft al alle tijd van de wereld daar op dat strand in Bali. Zij ziet daar geen uitdaging in, dus zal ook niet willen meedoen aan die Facebookgroep. Maar als Paris wel zo’n mail krijgt is de kans groot dat ze je volgende mail niet opent. Of zich zelfs uitschrijft. Zonde.

Want voor Paris heb je ook een perfecte tool om haar aan het schrijven te krijgen. Paris blokkeert op het onderwerp. Ze zit daar maar naar die mooie zonsondergang te kijken op het strand, samen met haar vriend van een drankje te genieten. Dan opeens komt jouw mail in haar mailbox met een schrijfoefening. Of misschien zelfs dat niet eens. Misschien is het een brainstorm oefening die ze met haar vriend kan doen, zodat hij ook ‘on-board’ is en hij haar accountable kan houden tijdens het schrijven (want ze ziet ook op tegen het proces). Hoe fijn is het als je van haar vriend ook nog een schrijfbuddy maakt en ze samen aan jouw cursus beginnen.

Als je zo’n mail aan Marie schrijft, schrijf je hem nog steeds niet alleen voor Marie, je schrijft hem ook voor Justine, Marijke, Agnes en Yvette. Zij zijn een subcategorie binnen jouw marketing persona.

Laat data je ideale klant bepalen

Met alle systemen die er tegenwoordig zijn online, kun je heel makkelijk zo specifiek worden. Data driven marketing wil zoveel zeggen als het aanbieden van je producten aan de juiste mensen door het verzamelen en ordenen van de juiste data en daar de juiste boodschap bij te bedenken. Hoe je dat doet? Eenvoudig is het niet. En ook geen snel kunstje. Het is hard werken. Maar wat denk jij? Is het de moeite waard?

De data haal je allereerst uit je social media cijfers. Daar zie je een gemiddelde van de demografische gegevens. Handig om je basis doelgroep te bepalen.

Daarna ga je zelf aan de slag. Hoeveel subversies van de persona wil je maken. Een Marie en een Paris? Of ook een Jacqueline en een Sascha? Up to you! Maar bedenk wel dat je hen allemaal dient te benaderen met persoonlijke content. Dus, kun je dat aan? Het hoeft niet allemaal in 1x. Schrijf nu voor Marie en voeg later Paris en de rest er aan toe. Market alleen op Marie, zodat je de rest niet teleurstelt en kwijt raakt.

Zodra je voldoende Marie’s in je systeem (op je lijst) hebt, kun je gaan experimenteren. Doe dat bewust, met een strategie. Stuur content die opvalt. Misschien een beetje provocerend is. Maar altijd raak is voor Marie. Zodat ze je emails opent. Verleidt haar dan tot het klikken op een link die alleen zij zou willen klikken.

Een voorbeeld. Maak een korte video voor Marie waarin je vertelt over je eigen of een ervaring van een klant die voor Marie heel herkenbaar is. In de mail verwijs je alleen naar de video. Haal andere links er uit. Ook niet naar social of je homepage. Alleen die video. Diegene die er op klikken zijn perfect voor je subcategorie Marie. Herhaal zoiets een paar keer want niet iedereen zal de mail lezen of tijd hebben om a la minute een video te kijken. Zorg dat je systeem de mensen die klikken tagt of op een aparte lijst zet.

Zo ga je steeds verder uitkristalliseren. En als je klaar bent met Marie. Dan ga je door met Paris. Etc. De mensen die uiteindelijk geen van de subcategorieen worden, die laat je op een algemene lijst. Wie weet worden zij later wel een Marie.

Paris kan overigens ook later een Marie worden. Maar dat merk je vanzelf door de keuzes die Paris gaat maken along the way.

Ideale Klant 2.0

Zo ontstaat er gaandeweg een ideale klant 2.0. Eentje die door cijfers en data wordt ondersteunt. Hoe gaaf is dat? Wil jij dat ook? Let’s talk! Boek hier een gratis en vrijblijvende brainstormsessie van 30 minuten in: https://biancaelzinga.nl/contact

ALLEEN MAAR OOG VOOR JE FUNNEL

Door de jaren heen zijn we de focus verloren in het online ondernemen. Er is zoveel. Je kunt zoveel. Er zijn zoveel nieuwe tools. Nieuwe ideeën en nieuwe strategieën. Maar eigenlijk is dat niet zo. Eigenlijk draait marketing al decennia om 1 ding: de relatie met je leads opbouwen zodat ze klant worden. En dat zal nog decennia zo blijven.

Om een relatie met leads te bouwen heb je wel leads nodig. Dus dat is je focus, nadat je hebt gekozen hoe je die relatie opbouwt. En stick to the plan. Als je kiest voor Facebook lives in je groep, doe dat. Als je kiest voor podcasten, doe dat. Als je kiest voor je funnel, doe dat. Kies wat bij je past. Ga er even voor zitten en kies waar je hart een sprongetje van maakt. Ook al weet je nog niets van de kanaal of de techniek. Wil je het allemaal? Dan raad ik een funnel aan, want daar kun je alles in stoppen wat je wilt maken zonder een hele following op je podcast kanaal, en in je FB groep, en in je funnel, en op Youtube, etc te realiseren. Dan hoef je alleen maar leads op je lijst te krijgen en die te verwijzen naar al je kanalen. Sowieso raad ik je aan leads altijd op je lijst te verzamelen zodat ze allemaal netjes op 1 plek zijn waar je er zelf bij kunt. Maar dat is een weer een totaal ander verhaal.

Dus, 1 doel: leads verzamelen. Lekker helder.

 

Maar ik heb zoveel ideeën, ik wil niet kiezen!

Dan vraag ik eerst aan jou: wat levert dat tot nu toe op? Heb je een vaste groep volgers die precies weten wat je doet? Heb je 1 sale per dag? Haal je de doelen die je voor jezelf stelt? Kun je er van leven?

Als het toch ergens schuurt dan is het misschien slim om toch 1 ding te kiezen. Nogmaals: kijk breder, kies voor iets dat meerdere facetten en meerdere van jouw interesses kan omvatten zodat je die ideeen er in kwijt kunt. Waarom? Omdat je om 1 ding bekent wilt staan.

Als je namelijk in de buitenwereld (op de socials meestal) om 1 ding bekent staat, kun je aan de achterkant (je funnel) simpel en duidelijk uitleggen waar je interesses nog meer liggen en wat je nog meer doet en aanbiedt. Als je alles op social media doet, dan kan dat verwarrend werken waardoor mensen helemaal niks van je kopen.

Bedenk dus een productlijn, stick to the plan en wijk af en toe een beetje af. Maak online producten die jij leuk vindt om te maken. Stop ze in je funnel in plaats van elke keer een mega lanceer campagne te bedenken die er eigenlijk vooral voor zorgt dat het afwijkt van je core business en dus je merk.

 

Jij bent het merk

Jij bent de Kim Kardashian van jouw bedrijf. Oké, je bent misschien geen influencer, geen mediapersoonlijkheid, maar dat is in mijn optiek ook niet wat Kim doet. Kim is een merk en dat merk is zij steeds aan het bewaken, aan het versterken en aan het uitbreiden. Zo kijk ik ook naar mezelf. Ik word regelmatig uitgenodigd om een interview te doen in een Facebook live of op Clubhouse. Ik doe dat niet. Ik laat mijn leads weten dat ik niet van live dingen hou, daarom doe ik geen Facebook lives in mijn eigen Facebook groep en als ik iemand interview dan is dat dmv een opname zonder live publiek. Dat komt doordat ik live webinars vreselijk vind om te doen: op een bepaald tijdstip er zijn, niet kunnen zien hoe je verhaal bij de ander aankomt, of ze het snappen of ze het grappig vinden. Bleh. Dus, ik kan dan niet, omdat een ondernemer met een groot bereik me vraagt om live geinterviewd te worden, dat dan maar wel doen, voor dat bereik. Ik zou heel graag mijn bereik willen vergroten via die ondernemer, maar ik wil geen live interview doen. Dus als opname geen optie is, dan zeg ik ‘nee’. Dan blijf je on-brand. Trouw aan je merk. En dat is wat je in je funnel en in je producten steeds doet. Je merk en je merkwaarden bewaken. Zo blijf je geloofwaardig. Hou er nu ook al rekening mee dat als je bereik nu laag is, dat niet altijd zo zal zijn. Als jij gestaag aan je bereik bouwt, zullen steeds meer mensen je weten te vinden. Zij lezen of zien ook de content die je nu maakt (want die stop je in je funnel). Sta je dus over 3 jaar nog steeds achter deze content? Moeilijk natuurlijk om nu al te bepalen, maar denk even terug aan 3 jaar geleden, welke waarden en normen heb je nu nog steeds? Wat geloof je nog steeds? Wat uit je vak deel je nog steeds? Grote kans dat het over 3 jaar niet anders is.

Downsizen dus: je niche, je content, je productlijn, je merk.

Doe je dat en automatiseer je zoveel mogelijk? Dan heb je een hele mooie basis voor jouw online bedrijf. De producten gaan zichzelf verkopen. Jij produceert vooral content die binnen je containers passen en deelt zo vaak mogelijk je weggever of je weggevers. Op content hoef je namelijk nooit te bezuinigen. Die deel je zo vaak je wilt.

 

Bedenk een slogan

Het klinkt cliché of zelfs achterhaalt. Ik heb zelf in geen enkele training rondom online ondernemen gehoord dat je dit moest doen. Maar ik weet uit ervaring (en mijn marketing opleidingen) en natuurlijk gewoon van commercials, dat dit werkt. Een slogan. Mijn slogan: 1 Sale per dag. Die kan zo. Zonder toevoeging, maar ook met: 1 Sale per dag, brengt mij telkens weer een glimlach. Of in het Engels: 1 Sale a day, keeps the stress far far away. Al naar gelang de situatie of het onderwerp waar het bij staat of op slaat. De kracht van de herhaling werkt. Dus als je je slogan overal onder zet, aan het eind van je blog, onderaan je mail, in je socials, dan blijft dat hangen in de hoofden van je leads.

Kijk, ik weet ook dat een funnel niet bovenaan jouw prioriteitenlijst staat. Want jij weet ook: die funnel levert ooit wel wat op, maar niet binnen 2 maanden. En binnen 2 maanden wil ik toch wel graag 5k omzet hebben gerealiseerd. Dus om nou de helft van mijn tijd aan die funnel te besteden is niet echt fijn of zelfs rendabel. Dat weet ik. Dat merk ik ook in salesgesprekken. De urgentie mist. Maar: 1 Sale per dag. Dat klinkt jou wel als muziek in de oren. 1 sale per dag, dat wil jij ook. Nog steeds is een funnel veel werk, maar als jij over een tijdje 1 sale per dag hebt, dan was het de moeite waard. Nog steeds koop jij het niet meteen. Ga je niet met me werken. Probeer je het misschien zelfs wel eerst zelf. 1 Sale per dag blijft wel in je achterhoofd rondzingen. Totdat je het niet meer trekt. Jij wilt ook 1 sale per dag. En wel NU! Dus zoek je me op.

 

Wat het je oplevert

Oké, dus nu weet je wat je kunt downsizen, maar waarom zou je het doen? Ik weet inmiddels dat het mega belangrijk is om bekent te staan om 1 ding. In mijn geval dus salesfunnels. Focus levert dit op:

  • Meer leads
  • Meer klanten
  • Expert status
  • Vrijheid om te doen wat je wilt
  • 1 Sale per dag
  • Duidelijkheid in je communicatie
  • Blijven hangen in de hoofden van je leads
  • Bespaart geld (als je ook je tools downsized)
  • En veel meer… ga het zelf ervaren.

1 Sale per dag: ik vertel er meer over in de gratis training.

[ba_post_list posts_number=”4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” title_font=”Gilda Display|700|||||||” title_text_color=”#D10078″ title_font_size=”18px” global_colors_info=”{}”][/ba_post_list]

Start vandaag met jouw funnel

Bestel 1 Sale per dag cursus

Voor introverte ondernemers die moe worden van de ‘hustle’, het continue online zichtbaar zijn, webinars geven, lanceren en dergelijke, ontwikkelde ik de 1 sale per dag cursus. Niet in 1x 30 sales maar elke dag 1 sale, levert je hetzelfde op met minder stress.

Wil je op je eigen tempo groeien, zonder Amerikaans sales strategieen? Bekijk dan de informatie op de salespage van de 1 sale per dag cursus. 

Andere artikelen

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Online Business Trends voor introverte ondernemers in 2024

Er is weer een nieuw jaar aangebroken. Een verse nieuwe start. En net als elk jaar heb ik er super veel zin in, zie ik het als  een nieuwe start en ga ik er helemaal voor. Jij ook? 😉 En dus trappen we het jaar af met de trends voor 2024. Luister ze in de podcast of...

Lees meer
Groeien met funnels

Groeien met funnels

In een digitale wereld die continu verandert, is het niet meer haalbaar om mee te veranderen. Nieuwe technieken, denk aan AI, nieuwe sociale platformen, denk aan TikTok en Threads, nieuwe strategieeen voor ads en online ondernemen. Het is te veel en het komt te snel....

Lees meer