Als je start als ondernemer dan is je verlangen om klanten te krijgen vaak groter dan het verlangen naar de best passende klant. Logisch want je wilt graag geld verdienen en elke klant is er 1. Je komt er dan al snel achter dat het ondernemen anders is dan je het je had voorgesteld. Het gaat moeizamer. Het is soms zelfs naar om met een bepaalde klant te werken. Wanneer wordt het nou echt leuk?

Uniek, tot in de puntjes

Nou, het wordt echt leuk als jij voor jezelf kiest. Als jij kiest voor een bepaalde klant-soort waar je graag mee werkt. Jouw ideale klant. Die is totaal anders dan die van je concurrent. Daardoor wordt het ook veel makkelijker om niet in elkaars vaarwater te gaan zitten, want jouw ideale klant is een persoon die jij heel specifiek omschrijft. Met hobby’s en levenservaringen aan toe. Jouw concurrent kan nooit (echt nooit) dezelfde persoon omschrijven.

Zodra je die persoon heel helder voor de geest hebt, inclusief die snee op haar knie en hoe die ontstaan is (tomboy, rolschaatsen buiten op straat of turnen), dan kun je heel specifiek worden. Maar er is meer. Als HSP wil je dieper. Dat heb je ook nodig. Diep gaan is heel natuurlijk voor ons. We willen niet alleen weten hoe ze aan die snee kwam, maar ook hoe ze zich voelde: teleurgesteld, verdrietig, trots. En of ze er nu nog wel eens aan denkt.

Wat vormt jouw ideale klant?

Natuurlijk kun je dit niet ‘weten’, maar je kunt je er wel een voorstelling van maken. Hoe kijk je zelf terug op je eerste liefdesbreuk? Dat vormt jou, toch? Dat vormt jouw ideale klant ook. En dat zegt iets over hoe ze in het leven staat, en hoe ze reageert op de pijnpunten die jij voor of met haar wilt oplossen.

In 9 Stappen naar jouw Ideale Klant(en)

Omschrijf jouw ideale klant dus nog een stukje dieper. Wat is voor haar belangrijk? Welke ervaringen hebben hem gevormd. Volg dit stappenplan:

1. Omschrijf eerst de demografische gegevens (geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, opleidingsniveau, etniciteit, inkomensniveau)

2. Geef hem of haar dan een naam (echt, dit helpt)

3. Omschrijf het probleem waar jij de oplossing voor hebt. Wat is het precies. Waar ligt jouw ideale klant wakker van? Wat gebeurt er als de situatie zo blijft? Wat gebeurt er als de situatie wordt opgelost? Waarom heeft hij/zij daar hulp bij nodig? Vindt hij/zij dat zelf ook?

4. Omschrijf jouw oplossing, tot in detail.

5. Omschrijf de kloof die er tussen jou en je ideale klant zit. Is dat een kenniskloof? ‘Weet’ jij met hart en ziel dat jij kunt helpen, maar de ander nog niet? Is dat een lichamelijke kloof? Een taalkloof? Of iets anders? Omschrijf ook de kloof die er is tussen jouw ideale klant en de oplossing. Speelt geld een rol? Tijd? Schaamte? Of iets anders. En omschrijf de kloof tussen waar jouw ideale klant op dit moment is en waar hij/zij zou willen zijn.

6. Zodra jouw ideale klant weet van jou en je oplossing, dan is hij/zij nog niet zomaar overtuigd. Omschrijf nu wat jouw ideale klant van jouw oplossing kan vinden, vooraf. Is het eng? Moeilijk? Moet er volgens hem gesoulsearched worden? En achteraf: opluchting, blij, krachtiger?

7. Omschrijf de visie van jouw ideale klant. Wat willen ze bereiken in hun leven. Wat zijn zijn verlangens? Haar dromen?

8. Omschrijf wat jouw ideale klant van jou verwacht. Welke inbreng heb jij? Wat kun jij voor hen betekenen? Welk eindresultaat zoeken zij?

9. In deze laatste stap ga je jezelf beschermen. Omschrijf je waar jouw grenzen liggen. Met deze stap hebben mijn klanten vaak moeite, jij ook? Ik help je er graag bij, plan een gratis kennismakingsgesprek in >>

Zo, genoeg stof tot nadenken en uitdiepen. Maar let ook op: dit is een ongoing proces. Dus stop niet met je marketing of bedrijfsvoering omdat je je doelgroep niet helder hebt, volgens deze regels. Maar zie het als een organisch proces. Van elke klant die je hebt (gehad) kun je opschrijven wat je er leuk en minder leuk aan vond. Aan de klant zelf of aan het proces met je klant.

En zo creëer je steeds meer een Be Like You Are lifestyle. Een bedrijf waarin je met mensen werkt die jij echt leuk vindt en waar jij echt een bijdrage aan kunt leveren.