Voor een aantal van mijn klanten lees ik regelmatig de cijfers uit. Cijfers van de website, van de social media, van het webinar en van de sales. Niet echt spannende kost zou je denken. Daarom heb je er misschien niet zo heel veel zin in. Tenzij je een webinar of challenge hebt georganiseerd, dan kan het wel leuk zijn.
En dat is een denkfout. Cijfers zijn tof. Want achter die cijfers gaan mensen schuil. Echte mensen. Die iets doen. En die klant kunnen worden. Dat zijn de mensen die interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Dus. Niet saai. Heel interessant, als je het mij vraagt.

Doe het wekelijks. Dan heb je altijd een vinger aan de pols en kun je direct schakelen. Doe je bijv je administratie op vrijdag, neem dan ook een kwartiertje om je (online) cijfers mee te nemen. Expert tip: voel je nooit emotioneel rondom de cijfers. Veel, weinig, het maakt niet uit. Groei, dat is wel belangrijk. Of dat je er wat van leert. Maar een cijfer is een cijfer. Daar hoef je je niet voor te verstoppen.

Bereik

Wat je in ieder geval wilt bijhouden is je bereik. Hoeveel mensen heb jij geraakt deze week. Hoe fijn is het om te weten dat 100 mensen je post hebben gezien. 100 mensen die iets van jou en je vak hebben gezien. Misschien niet helemaal bewust. Misschien zijn er maar 10 die het echt gelezen hebben. Maar toch. 100 die jouw naam of jouw merk voorbij hebben zien komen. Dat zaadje is geplant. Stel dat je zelfs een gesprek uit die ene post hebt gehaald? Dan weet je nu ook meteen dat je vaker soortgelijke posts kunt schrijven. Heeft de post helemaal niks opgeleverd? Ook geen punt. Lesson learned. En door.

Deze cijfers

Deze cijfers zoek ik altijd op:

  • bereik via social media, organisch (gratis) en advertenties (betaald)
  • aantal mensen op de site, per week (bezoek)
  • aantal mensen dat een weggever aanvraagt
  • aantal mensen dat zich opgeeft voor een webinar
  • aantal mensen dat daadwerkelijk bij het webinar was
  • aantal mensen dat ik 1-op-1 online sprak (messenger, skype, DM)
  • openrate van de nieuwsbrief (dit is het werkelijke bereik van je nieuwsbrief)
  • uitschrijvers van de lijst
  • aantal mensen dat ik offline heb gesproken (netwerkbijeenkomst)
  • aantal mensen dat naar mij luisterden toen ik op een podium stond
  • aantal mensen in een offline training
  • aantal verkopen van ieder product dat te koop is
  • omzet per product
  • omzet totaal

Wat weet je dan?

100 mensen op mijn site. Oke. Boeiend, zul je denken. En jaaaaa, dat is boeiend. Wat kwamen ze doen? Welke pagina’s hebben ze bekeken? Hoeveel inschrijvingen leverde dat op? Hoeveel sales? Hoeveel gesprekken? Als je weet dat er 100 op je site waren maar 10 schreven zich in, maak het dan je doel om volgende week 15 inschrijvingen te halen en de week erna 20, etc. Hoe? Dat is de puzzel. Kijk dan verder.

Bijvoorbeeld naar hoe lang iemand op de inschrijfpagina was en hoe ze daar gekomen zijn. Stel je hebt een advertentie lopen voor je webinar, men klikt goed door (applaus voor je FB ad specialist) maar schrijven niet in, dan heb je niks aan die goede doorklik (sorry FB ad specialist). Kijk dan of de advertentie aansluit op de inschrijfpagina. Zelfde plaatje bijv? Zelfde soort tekst? Welke verwachting schept de advertentie? Wordt die nagekomen? Is je webinar live of opgenomen? Kan ik zelf voor een tijdstip kiezen of kies jij voor mij? Biedt je een replay aan en staat dat al op de inschrijfpagina? Het zijn allemaal factoren die jouw persona moeten aanspreken. Zo niet? Geen inschrijving.

Zeker in het landschap van een toenemend aantal online ondernemers is het van belang dat jij nu naar je cijfers gaat kijken. Structureel. Want jij wilt je concurrent outsmarten. Dat kun je alleen doen als je weet waar je mee bezig bent en wat je kunt doen om te tweaken. De tijd van massa webinar inschrijvingen is voorbij en alleen aan diegene gegeven die 5 jaar geleden zijn begonnen met structureel bouwen. Als jij nu structureel gaat bouwen, dan kom jij daar ook.

Waar vind je de cijfers?

Je website heb je natuurlijk aan Google Analytics gekoppeld, en je hebt de gegevens geanonimiseerd, zoals de AVG dat graag heeft, hier vind je een uitleg.
Dan ga je in het dashboard, in het linkermenu, naar ‘Doelgroep’ en daarna naar ‘Overzicht’. Bij ‘Gebruikers’ zie je hoeveel mensen er op je site waren en ‘Sessies’ vertelt je hoe vaak mensen op je site waren. Als er een verschil in deze cijfers zit, weet je dat mensen vaker terug zijn gekomen in de getoonde periode. Wat je hier ziet is het bezoek op alle pagina’s. Als je een funnel rapportage wilt maken dan moet je op zoek gaan naar de juiste pagina waar je bezoek op geland is. Stel je adverteert op een landingspagina voor je weggever dan kun je niet het totale bezoek registreren als bereik. Dan schrijf je op hoeveel mensen er op die pagina zijn geweest. Dat vindt je makkelijk door naar ‘Gedrag’ > ‘Site content’ > ‘Alle pagina’s’ te gaan en dan in de zoekbalk boven de cijfers de pagina in te typen na de slash, dus: /gratis-weggever

Er is geen goed of fout

Zoek de cijfers op zoals jij dat handig vindt. Er is geen goed of fout. Wil jij wat de conversie is van bezoekers naar sales, dan reken je dat uit ((sales/bezoekers) x 100)). Als je wilt weten hoeveel mensen er via insta op je blogpost kwamen, dan noteer je dat. Jij weet wat belangrijk is.

Meer weten?

Naast het bedenken en bouwen van funnels, coach ik ondernemers ook op online marketing vraagstukken. Wil je daar meer over weten? Boek hier een vrijblijvende kennismakingsafspraak >>