Waar ben jij eigenlijk van. Met andere woorden. Wat doe je, en wat kun je voor mij doen. Maar eigenlijk is het een heel sneaky vraag, want tussen de regels door krijg je ook te horen dat je dat dus niet goed communiceert. Want die ander weet het niet.

Ook als je al een doorgewinterde ondernemer bent

Ik hoor je denken: Bianca, ik weet dit allemaal al!
Ik weet het. Tuurlijk weet jij dit. Ik wil je niet beledigen. Ik wil ook niet jouw tijd onnodig in beslag nemen. Maar weet je? Ik kom het ook bij de doorgewinterde ondernemer tegen. Je weet wel waar je van bent. En wie je daarmee bedient, en toch schuurt het ergens. Want je online programma doet het wel goed, maar zijn niet de mensen waar je mee wilt werken. Of ze maken het traject niet af. Of op je lijst staan veel meer mensen die je mails niet lezen, dan wel. Of je bent aan het groeien, mentaal, en ziet dat je dienstverlening een andere richting op gaat. Of, tot slot, je hebt een weggever die heel interessant is, goed gedownload wordt, maar niet strookt met je diensten, waardoor je diegene bent van onderwerp X, terwijl je onderwerp A behandeld met je klanten.

Ik maak het zelf mee, en ik zie het bij mijn klanten. Vertellen waar je van bent, wat je doet en wat je kunt betekenen voor anderen is helemaal niet zo makkelijk. Jij snapt wel wat je doet, maar leg dat maar helder uit. En, als je bent zoals ik, dan verander je nog al eens van koers of je creëert producten voor diverse doelgroepen.

Waar ben je van?

Een vraag die je jezelf eigenlijk minstens 1x per week zou moeten stellen. Waarom? Om op je pad te blijven. Ik ben altijd met zoveel kleine, losse dingen bezig die niks met mijn vakkennis te maken hebben, dat ik soms van mijn pad kan dwalen. Of als ik een opdracht aanvraag krijg die totaal niet in mijn toekomstvisie past, maar nu op dit moment wel lekker geld oplevert, dan wil je weloverwogen kunnen kiezen.

  1. Ja! Ik doe het omdat het me geld oplevert / ik de techniek kan leren / bijblijf in mijn vakgebied / deze klant me verder kan helpen / een testimonial kan vergaren / etc. Als je doel helder is, en jij weet wat je wel en niet doet, dan is dat oke.
  2. Nee. Het past niet bij me. Wijs af en kijk nooit meer terug.

Als je steeds bij jezelf checkt waar je van bent, dan is de keuze heel makkelijk en heb je achteraf nooit spijt.

Pitchen

Het is super belangrijk om in 30 sec te kunnen uitleggen wat je doet, voor wie je dat doet, en welke resultaten er behaald worden. Schrijf dat maar eens op een blaadje. Zie je nu termen staan die je vaker online tegen komt bij concurrenten, schrijf dan ook op wat jou onderscheidt. Wat maakt jouw methode uniek. Wat maakt jouw input bijzonder. Dat kan een zakelijke reden zijn of een zachte, persoonlijke reden. Dat maakt niet uit. Als jij het maar weet te verwoorden, en als die ander het maar gaat begrijpen.

Oke, hier is die van mij, want ik zei het al, voor mij blijft het ook moeilijk:
2014 / 2015: Ik maak online trainingen voor ondernemers die meer over online marketing willen weten en het zelf voor hun bedrijf willen toepassen, zodat ze meer omzet via internet zullen genereren.
2015 / 2016: Ik coach hoogsensitieve, introverte ondernemers op online marketing vraagstukken en om zichtbaar te worden, zodat klanten naar hen toekomen, ipv dat zij zelf acquisitie moeten plegen en buiten de deur moeten netwerken.
2017 / 2018: Ik brainstorm met high level ondernemers en mkb’ers over hun online, digitale productportfolio, waarna ik een automated marketing plan bedenk en desgewenst implementeer, met als resultaat schaalvergroting in het bedrijf en een warme relatie met leads en klanten.
Heb je interesse? Stuur me een mail: info @ biancaelzinga.nl

Check je verhaal

Heb je het helder op papier? Oefen het dan. Vaak. Heel vaak. Voor de spiegel. In de auto. Op Facebook. In een video. Een webinar. Livestream. En op netwerkevents. Let heel goed op de reacties. Vraagt je toehoorder door? Scant hij/zij de ruimte op zoek naar een ander? Of moet je het nog een keer uitleggen? Pas je verhaal zo nodig aan.

Weggever

Bekijk je weggever nog eens goed. Dit is het eerste kennismakingspunt met jou. Is dit waar je om bekend wilt staan? Zo was mijn allereerste weggever een 3-delige videocursus Google Analytics. Deze is tot ruim 1,5 jaar na publicatie aangevraagd door meer dan 1000 ondernemers, zonder al te veel promotie. Maar wat gebeurde er? Ik werd gevraagd voor Analytics opdrachten. Niet zo heel raar natuurlijk, maar daar was ik niet van. Ik kon het uitleggen, maar ik ben geen expert, en wilde het ook niet worden.
Als je een goede funnel hebt staan (lees er hier meer over) dan zal de weggever het enige zijn dat jij promoot, de rest van je producten wordt namelijk in de funnel aangeboden en meestal niet extern. Dat maakt het voor jou als ondernemer supersimpel om alleen nog maar waardevolle, gratis, content te delen, want je hoeft je community, die niet op je lijst staat, niet meer te vermoeien met je aanbod, alleen maar met de gratis content waarvoor ze zich inschrijven. Hoe fijn is dat! Maar dat betekent meteen dat je altijd bekend staat om datgene waar je weggever over gaat. Denk daar maar eens goed over na dus. Waar wil jij bekend om staan!

Gouden Ei

Je gouden ei, ook wel USP: Unique Selling Point (of Proposition). Dit is wat jou onderscheidt van anderen. Wat kun jij, dat een ander niet kan? Welke bagage neem jij mee die jouw coaching tot een unieke ervaring maakt? Welke technieken combineer jij, en doen je concurrenten niet. Etc, etc. Zoek naar dat ene unieke ding. Vaak is het voor jou heel moeilijk om dat te zien. Je hebt er een blinde vlek voor omdat jij het heel gewoon vindt, en dus zullen anderen dat ook wel aanbieden. Maar is dat zo? Heb jij al eens een concurrentieanalyse gedaan? Misschien is het daar dan nu tijd voor. Dat kan door het helemaal zelf te doen, online, en websites te vergelijken, of… als je grondig wilt zijn, door met je concurrenten in gesprek te gaan. Uiteindelijk bestaat concurrentie niet, er is voldoende voor iedereen, en de klanten die niet bij mij passen, passen wel bij jou, en andersom. Dus hoe fijn is het om je concurrenten te leren kennen, er misschien zelfs buddy mee te worden, om zodoende klanten naar elkaar door te kunnen sturen.

Je gouden ei dus. Als je die hebt. Benadruk hem dan overal, altijd. In je pitch, in je weggever, in je blogs.

Mijn gouden ei? Ik denk op strategisch niveau, met de mogelijkheden van de uitvoering in mijn achterhoofd, ik ben creatief en praktisch. Ik kan uitleggen en uitvoeren. Ik kan delegeren en het zelf doen. De perfecte schakel tussen bedenken en maken.

Conclusie:

Zorg dat je weet wat je doet, voor wie en met welk resultaat.
Zorg dat je dit altijd kunt vertellen, aan iedereen, op ieder niveau.
Vind je gouden ei.
Zorg dat je weggever representeert waar jij voor staat en waar je bekend om wilt staan.
En weet dat je niet aan je huidige weggever vast zit. Past hij niet meer bij je? Vervang hem dan.

Wat vind jij?

Wat vind jij van dit inzicht? Had je dit zelf al bedacht? Of is het een nieuw inzicht voor je? Waar staat jouw huidige weggever voor? Deel gerust een linkje van jouw weggever in de comments, op 1 voorwaarden: vertel wat jouw doel is met de weggever, dan kunnen wij checken of dat zo over komt.