In dit interview komt het thema ‘je verhaal’ steeds terug. Je verhaal en je personal brand zijn belangrijke onderdelen van je online marketing strategie.

Wil jij ook jouw verhaal schrijven en een online marketing strategie op papier hebben staan? Ik help je graag tijdens een VIP dag. Je loopt na een intensieve dag naar huis met een Personal Branding Strategie voor HSO’s. Mail me voor de mogelijkheden op info[at]biancaelzinga.nl.

 

Wat heeft jou vandaag aan het lachen gemaakt?

Leuke vraag. Eigenlijk alle prachtige reacties die ik heb gekregen in mijn creatieve schrijfchallenge. Ik ben gisteren met 150 mensen begonnen. De mooie reacties van de mensen, bijvoorbeeld dat ze het zo’n fijne opdracht vonden en dat er zoveel gebeurde, maakte dat ik een lach op mijn gezicht kreeg.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Marleen Backhuijs. Ik ben trotse eigenares van Backhuijs Communicatie. Ik help ondernemers om te ontdekken waar zij zelf heel erg goed in zijn, zodat ze online zichtbaar kunnen zijn met hun authentieke verhaal. Ik geloof dat elke ondernemer een prachtig mooi verhaal te vertellen heeft. Een verhaal waaruit blijkt waar jij ontzettend goed in bent en waarom klanten juist met jou zaken moeten doen. Op het moment dat je dat gaat vertellen, dan krijg je klanten die bij jou willen horen en die willen dat jij de dienst voor ze gaat doen.

Wij zitten een beetje in dezelfde branche. Ik hoor vaak: ik heb geen verhaal. Heb jij dat ook?

Ik hoor vaak: ik weet niet waar ik goed in ben. Ik denk dat iedereen een verhaal heeft en dat het juist de uitdaging is om op zoek te gaan naar dat verhaal. Ik merk dat ik ondernemers kan helpen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Heel vaak denken mensen dat iedereen dat kan en dat het een soort van vanzelfsprekendheid is. Maar als je er op doorgaat en gaat vragen “hoe ben jij hier gekomen en waarom doe je dit”, dan blijkt dat dat de reden is waarom klanten zaken met hen willen doen. Dat vind ik mooi om te ontdekken.

Oefening: probeer eens te bedenken waarom jij jouw onderneming gestart bent en waarom nou juist déze onderneming.

Hoe ontdek je dat?

Door heel veel te luisteren. Ik pik alles op wat niet gezegd wordt in een gesprek. En ik vraag ook heel veel door. In een hele korte tijd kan ik tot de kern komen en van daaruit ga ik benoemen wat de ander vaak nog niet weet.  De ander heeft dan een soort Eureka-moment, en dat is voor mij het mooiste moment. En dan komt daarna wel hoe het op papier gezet moet worden en hoe je daar zichtbaarheid aan kan geven.

Mooi dat het een soort weten is en dat je daar je klant mee kunt overdonderen.

Zo voelt het voor sommige klanten wel.

Hoe bevalt het ondernemerschap jou?

Supergoed. Ik ben nu twee jaar helemaal zelfstandig ondernemer. Ik had daarvoor al wel mijn bedrijf, maar was nog in loondienst. Het is de allerbeste beslissing die ik heb genomen en het brengt me zo veel.

Wat brengt het jou?

Vooral dat ik klanten echt verder kan helpen. Het beperkt zich niet alleen tot de vraag, maar ik kan veel verder gaan. Je kan de klanten ook op meerdere manieren helpen. De ene klant help je door een blog te schrijven, de andere klant kun je helpen door die te koppelen aan een goede websitebouwer. Soms kun je iemand al helpen door wat simpele uitleg. Mijn extra inzet wordt nu eindelijk gewaardeerd. En ik heb zelf als ondernemer een gigantische groei doorgemaakt. Dit was me in loondienst niet gelukt.

En hoe voel je die groei?

Ik wil elke keer nieuwe dingen doen. Elke keer komt er weer wat nieuws op mijn pad en dan denk ik: dat heb ik nog nooit gedaan, dit ga ik uitzoeken want hier wil ik verder in. Kijken of ik hier klanten mee kan helpen. Soms kom ik tot de conclusie dat ik het niet voor een volgende keer wil. Dan is het een hele waardevolle les.

En dat mag ook gewoon dan. Wat vind je niet leuk aan ondernemer zijn?

Alle terugkerende werkzaamheden, en het maakt niet zozeer uit wat dat is. Meer de routinematige klussen, die vaak saai zijn.

Wat betekent hoogsensitief zijn voor jou?

Voor mij als persoon is het soms nog heel erg zoeken, omdat ik heel extravert ben en daardoor verwachten mensen niet zo snel dat ik hoogsensitief ben. Maar alles komt wel tien keer zo hard binnen als normaal. Voor mij als ondernemer zie ik het juist als een superkracht en als een gave, juist omdat ik zoveel informatie terug ken brengen tot de kern en er echt uit kan halen wat belangrijk is. Dus daar zie ik het juist als een kracht.

“Omdat ik heel extravert ben en daardoor verwachten mensen niet zo snel dat ik hoogsensitief ben. Maar alles komt wel tien keer zo hard binnen als bij anderen”

Je bent extravert en HSP. Ik ben introvert en HSP. Kun jij uitleggen wat het verschil is?

Ik vind het heel erg leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te doen. Ik wil graag iets nieuws leren en dingen ontdekken. Ik heb heel graag mensen om me heen. Maar ik heb ook veel tijd voor mezelf nodig, prikkels komen heel hard binnen. Ik vind het lastig als er spanningen zijn. Dat ervaar ik ook en dat is wel zoeken. Ik denk dat het grootste verschil is, dat ik heel erg op zoek ben naar nieuwe dingen. En dat kunnen fysieke dingen zijn zoals verhuizen naar een andere stad of nieuwe mensen ontmoeten. Ik denk dat een introverte HSP-er liever vanuit huis werkt, in je eentje in alle rust. Meer vanuit jezelf.

Precies. Ik haal mijn energie juist uit: lekker achter mijn computer zitten en daar dingen doen. In mijn eigen comfortzone. En jij zoekt het meer buiten je comfortzone.

Ik word heel chagrijnig als ik de hele week achter mijn computer heb gezeten.

Ik vind het wel heel verrijkend dat het beide tot HSP kan behoren. Want wij kunnen weer van elkaar leren. We begrijpen elkaar wel, ondanks de tegenstelling introvert en extravert. Meestal begrijpen die mensen elkaar niet zo goed. Maar als je ook nog HSP bent, dan begrijp je elkaar weer wel.

Aan HSP hangt vaak ook een negatief label. Mensen vinden zichzelf vaak zielig omdat alles dubbel hard binnenkomt. Maar zo ervaar ik het niet. Het enige is dat ik soms overweldigd wordt door alle indrukken, juist omdat ik zo graag naar buiten ga. Ik ben meer aan het zoeken hoe ik de indrukken een beetje in goede banen kan leiden, in plaats van dat ik de indrukken niet meer wil.

“Ik zoek nog naar een manier om alle indrukken een beetje in goede banen te leiden”

De balans zoeken. Heb je die balans al gevonden?

Nee. Het gaat de ene dag beter dan de andere dag. Ik heb er heel veel aan als ik lekker in mijn eentje even naar buiten ga, of even lekker een boek lees. Dat doe ik te weinig want ik heb het druk. Dus doe ik het niet, terwijl ik wel weet dat als ik dit elke dag een uurtje zou doen, dat ik liever zou zijn voor mezelf.

Ben je nu niet lief voor jezelf?

Niet altijd.

Waar blijkt dat uit?

Het feit dat je altijd door moet. En dat is ook een verschil tussen introvert en extravert. Ik kan heel enthousiast worden als ik op een borrel ben met tachtig man. Dan heb ik een superavond, maar de dag erna ben ik helemaal leeg. En dat “leeg zijn” mag er niet zijn.

Wees lief voor jezelf en gun jezelf businesscoaching, want je hoeft niet alleen te ondernemen!

Dat heb je nog niet ingecalculeerd of nog niet geaccepteerd?

Nee.

Wil je dat ook niet accepteren?

Jawel.

Het blijft me fascineren, want ik zou vreselijk opzien tegen zo’n borrel met tachtig man. Maar ik zoek wel naar mogelijkheden om dat dan zo goed mogelijk door te komen. Ik ga dan een beetje achteraf staan en praat bijvoorbeeld met één persoon. Maar jij loopt de hele avond te stuiteren?

Klopt. Ik heb superleuke gesprekken met mensen en ik spreek dan veel mensen. Ik krijg daar op dat moment ook energie van. Alleen de volgende dag ben ik leeg. En dat moet ik leren accepteren, dat er dan de dag na wat minder productiviteit is.

Hoe zet je die HSP en extravertheid samen in voor je bedrijf en voor je klanten?

De extravertheid is dat ik altijd naar mensen toe ga om een afspraak te maken. Ik kom bij de klant op locatie en wil zien hoe ze er bij zitten en hoe het er uit ziet. Het is vooral heel veel luisteren en dingen oppikken die niet worden gezegd. Dingen terugbrengen tot de kern.

Heb jij een tip voor de introverte luisteraar voor het naar buiten gaan en het aanspreken van nieuwe klanten?

Ik denk dat het belangrijk is dat je mensen uitzoekt waar je je vertrouwd bij voelt. Ik denk dat je als HSP-persoon direct voelt of je iemand wel of niet kunt vertrouwen. Als je bijvoorbeeld een gedeelde connectie hebt, dan is het heel makkelijk. Ik heb zelf pas een borrel georganiseerd en daar was een hele introverte ondernemer. Die wilde eigenlijk niet komen. Toen zei ik hem dat hij juist moest komen want er zouden allemaal mensen zijn die voor mij belangrijk zijn. Dus dit was voor hem een hele makkelijke manier om te netwerken. Het zijn allemaal mensen die heel dicht bij mij staan.  Ik denk dat je als introverte ondernemer altijd wel ergens naar een borrel kan waar je minimaal één persoon kent, en zo twee of drie nieuwe personen kunt leren kennen.

Hoe ga je daar voorbereid naar toe? Bijvoorbeeld dat je alvast gespreksonderwerpen voor handen hebt? Gaat dat bij jou vanzelf? Of heb jij je dan wel voorbereid?

Hoe meer ik voorbereid, hoe meer geknutseld het wordt. In het begin deed ik dat wel. Het belangrijkste is eigenlijk dat je je verhaal helder moet hebben. Denk van tevoren na wat je die dag wil vertellen. Ik heb bijvoorbeeld verschillende diensten en voor de ene borrel pak ik er een specifieke dienst uit en over de rest praat ik dan niet. Ik vraag me ook altijd af wat ik er uit wil halen. Dat kan ook zijn bijvoorbeeld: ik wil vandaag een heel leuk gesprek met twee mensen die ik nog niet ken.

Een lage drempel dus?

Als je de lat te hoog legt, dan wordt het geforceerd.

Goede tips, waar we zeker wat mee kunnen. Ik in ieder geval. Netwerkborrels en dat soort dingen is niks voor mij. In eerdere interviews komt dat altijd naar boven. Op de vraag “wat vind je niet leuk aan ondernemerschap”, dan is het antwoord: netwerkborrels, acquisitie en naar buiten treden. Jij zegt nu: maak het voor jezelf makkelijker en simpeler door je verhaal heel goed te weten en het resultaat van die avond te verkleinen.

Ik heb een online blogtraining ontwikkeld om ondernemers te leren om vanuit hun hart en hun passie te bloggen. Als ik een netwerkavond heb, dan kies ik er soms bewust voor om alleen dat te noemen. Want je houdt daar focus mee. Heel veel ondernemers hebben een groot pakket aan diensten en vinden het lastig om dat compact te benoemen. Ik kan een hele goede pitch geven van mijn bedrijf, maar heel veel introverte ondernemers vinden dat moeilijk. Wat dan kan helpen is er één dienst uit te halen en je daarop te focussen. Bijvoorbeeld: ik heb een online blogtraining ontwikkeld waarin ik ondernemers leer om vanuit hun hart en passie te bloggen. Dan merk je vanzelf dat ze het interessant vinden en dat je opmerkingen krijgt als: wat interessant. En: hoe heb je dat opgezet? Voor je het weet heb je een heel leuk gesprek en ben je het niet meer aan het verkopen.

Dat is de clue voor de introverte, maar ook voor de HSP-ondernemer, om het verhaal te vertellen waardoor je niet meer aan het verkopen bent, maar juist vanuit passie aan het vertellen bent.

Zeker de hoogsensitieve ondernemers werken vanuit hun passie. Op het moment dat ze mogen vertellen over hun passie, dan komt er een twinkeling in hun ogen. Als ik een zakelijk gesprek voer en iemand heeft twinkelogen, dan is dat voor mij gunfactor nummer één. Als je als ondernemer in gesprek bent en je kunt het hele verkoopplaatje los laten en je kunt over je passie en vanuit je hart praten, dan hoef je niet zoveel meer te verkopen.

Als ze mogen vertellen over hun passie komt er een twinkeling in hun ogen”

Heb je een tip voor hoe je dat verhaal kunt beginnen?

Ga eerst bedenken waar je goed in bent. Dat is lastig, want zeker in Nederland wordt “goed zijn” en “trots” vaak verward met arrogantie. Dus ga uitzoeken waarom klanten bij jou komen. Mensen komen helemaal niet bij jou omdat je van die mooie teksten schrijft of omdat je in Emmen zit bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal factoren die vervangbaar zijn. Mensen komen bij jou omdat ze geloven in jouw verhaal en omdat ze je een tof mens vinden met twinkelende ogen. Als je dat weet dan kun je dat ook in gaan zetten.

En wat een hele belangrijk vraag is: waarom kom jij elke ochtend je bed uit? Veel mensen zeggen dat dat om geld te verdienen is. Als dat de enige reden is waarom je je bed uitkomt, dan zou je ook zeer onethisch werk kunnen doen. En dat doe je niet, want je bent ondernemer die onderneemt vanuit al zijn passie en enthousiasme. Soms betekent dat, dat daar minder geld tegenover staat dan in loondienst. Dus geld verdienen is niet de reden. Dus: wat maakt nou dat jij elke ochtend je bed uit komt?

En wat zou jouw antwoord zijn?

Ik wil heel graag dat Eureka-moment hebben bij ondernemers. Dat moment waarop zij zien waar ze onwijs goed in zijn en hoe ze dat vervolgens online in kunnen zetten. Daar word ik blij van.

Heel vaak hoor je mensen zeggen: ik wil graag helpen. HSP-ers willen graag helpen, ik heb dat zelf ook. Maar het is wel iets wat iedereen roept. Heb je een tip hoe je dat kunt veranderen? Bijvoorbeeld door andere tekst te gebruiken? Want HSP-ers willen echt heel graag helpen. Maar het is zo’n plat begrip geworden.

Ik wil alleen maar mensen helpen die geholpen willen worden. Bijvoorbeeld: ik sprak laatst iemand en die vond mij als tekstschrijver nogal duur. Toen zei ik: dat mag, want je krijgt ook veel meer dan alleen maar een tekst. Het gaat over wie je bent en wat je verhaal is en waar je goed in bent. Daar komt die tekst uit voort. Die persoon vond het nog steeds duur. Ik zei: dan ga je toch naar een tekstschrijver op de hoek. Dus op het moment dat iemand het niet wil, dan kan ik het wel willen maar dan wordt het een strijd. In mijn geval zijn het of MKB-bedrijven die al jarenlang iets op dezelfde manier doen en die willen weten hoe het nu echt moet. Of het zijn zelfstandig ondernemers die zichzelf als merk neer willen zetten. Die als bedrijf, als ondernemer, echt willen groeien. Die mensen kun je helpen. Of helpen dan het goede woord is weet ik niet. Toen ik net begon had ik op mijn visitekaartje: Backhuijs Communicatie helpt, adviseert en regelt. Daar ben ik van af gestapt.

Ik wil alleen mensen helpen die geholpen willen worden”

Wat zijn de plannen voor jouw bedrijf?

Ik ben nu bezig met de creatieve schrijfchallenge. Daar heb ik 150 deelnemers voor. Ik heb een online blogtraining ontwikkeld. Daar heb ik de eerste deelnemers voor. Dat ben ik continu nog aan het bijschaven. Mijn droom is dat ik dit jaar 125 ondernemers mag leren bloggen, echt vanuit hun hart en passie. Ik ben bezig met een trainingsbureau in Enschede, om te kijken hoe ik die blogtrainingen offline kan geven. Ik wil meer op het podium staan, ik wil meer trainingen geven en over een aantal jaar komt daar de uitdaging bij van: hoe ga ik het ondernemerschap combineren met het moeder zijn?

Hoe houd je focus in al die dingen? Hoe zorg je ervoor dat je dat allemaal gaat halen?

Ik ben niet het beste voorbeeld qua focus en planningen. Ik bedenk heel veel ideeën en dan zegt mijn vriend: zou je niet eens teruggaan naar idee twee, en dat verder uitwerken en afmaken? Ik heb overal briefjes liggen met dingen die vandaag moeten en de ideeën die ik bedenk. Maar ik ben niet een goed voorbeeld van goede focus en planning.

Maar het werkt wel voor jou zoals je het nu doet?

Mijn onderbewuste zorgt ervoor dat ik dingen op tijd afkrijg, maar het zou voor mijn hoofd wat rustiger zijn als ik wat meer planning zou hebben.

Mijn concept “Be Like You Are” heb ik in het leven geroepen om hoogsensitieve ondernemers te helpen om te ondernemen op hun eigen manier. En om ervoor te zorgen dat ze niet luisteren naar de mensen die zeggen dat ze op een traditionele manier moeten gaan ondernemen. Hoe heb jij ervoor gezorgd dat jouw dag er uit ziet zoals jij dat wilt? Dat je aan het ondernemen bent zoals jij wilt?

Wat meespeelt is dat ik supertoffe opdrachten heb. Het zijn allemaal opdrachten waar ik heel graag aan wil werken. Ik werk nu vanuit huis, maar soms kan het goed zijn om  op een externe locatie te zitten. Ik heb gemerkt dat ik een afwisseling moet hebben tussen  het typen wat ik voor klanten doe, en het daadwerkelijke contact. Het typewerk moet gecombineerd zijn met een aantal leuke borrels of leuke afspraken. Anders vind ik het heel saai.

“Ik heb afwisseling nodig”

Je zei dat je leuke opdrachten hebt. Hoe maak je die keuze voor de opdrachten?

Op gevoel. Het helpt heel erg wanneer je je verhaal helder hebt. Dan krijg je klanten die bij jou willen horen, maar je kunt ook kiezen of een opdracht wel of niet bij je past. Als jij je verhaal niet helder hebt, dan is elke opdracht een opdracht. En ik heb een heel persoonlijk contact met mijn klanten. Dat maakt ook dat ik mijn klanten heel erg leuk vindt, los van welke opdracht er vervolgens uit komt.

Heb jij nog iets wat je kwijt wilt?

Hoogsensitieve ondernemers ondernemen allemaal vanuit hun passie en het zijn stuk voor stuk allemaal supermooie ondernemers. Ik denk dat juist voor deze groep mensen bloggen een heel mooi middel is, omdat je het veilig achter je computer kunt doen.

Bloggen is voor HSO’s een heel mooi middel, je kunt het veilig van achter je computer doen

Mag ik je heel hartelijk bedanken. Het was echt een ontzettend leuk verhaal en ik denk dat voor heel veel mensen helder is geworden dat ze een verhaal nodig hebben voor alles.

Op het moment dat je een goed verhaal hebt, kun je makkelijker op iemand afstappen met netwerken. Je kunt ook makkelijker een blog schrijven. Je kunt makkelijker een goed aanbod op je website zetten. Je hebt dan veel meer input voor een nieuwsbrief. Je kunt op meer dingen aanhaken op social media. Het verhaal is de basis en vanuit dat verhaal ga je werken aan je online zichtbaarheid. Dat is juist wat je als hoogsensitieve ondernemer prima vanuit huis kunt doen.

Meer over Marleen

Je vindt Marleen via haar website: www.backhuijscommunicatie.nl en www.leerauthentiekbloggen.nl.