Ik merk het om me heen en ik voel het ook zelf. In de loop der tijd (ik ben zo’n 4 jaar aan het online ondernemen) verzamel je tools, plugins, websites, urls, en dergelijke. Tot het moment dat je denkt: dit is te veel, te omslachtig, te duur. Waar heb ik het allemaal voor nodig? Wat kan ik er mee? Waarom?

Aan de andere kant heb ik in diezelfde periode vele producten, diensten, weggevers, challenges, etc, gemaakt, verkocht, aangeboden. En ook daarin mag het simpeler.

De afgelopen weken heb ik daarom heel veel tools geschrapt. Kosten geschrapt. Ben ik websites aan het schrappen en urls aan het opzeggen. En wil ik terug naar iets simpels. 1 tool voor de meeste online processen. 1 funnel die me helpt om mijn producten te verkopen. 1 klantreis binnen mijn bedrijf. 1 boodschap. En dat goed neerzetten. Dat goed op de doelgroep laten aansluiten. Dat goed verwoorden. En dat dan opschalen.

Voel jij dat ook? Dat het simpeler mag. Dat je dit nieuwe jaar met een schone lei wilt beginnen. Niet opnieuw. Maar opgeruimd. Ontdaan van alle gedoe. Opsmuk. En toeters en bellen. Gewoon jouw expertise. Je klant centraal. Je boodschap centraal. Jij centraal. Hoe heerlijk is dat!

Nou daar ben ik dus ook mee bezig. Lees mee met mijn acties, disclaimer: het lijkt alsof ik met de KonMarie methode meega, maar niets is minder waar, tenzij dit een wereldwijd gevoel is, want ik startte hier al een tijd geleden mee, maar als je daardoor beter begrijpt wat ik bedoel dan vind ik het prima 😉 :

Minder producten en acties

Kijk jij wel eens terug? Terug naar wat je allemaal in de wereld gezet hebt. Producten, diensten, webinars, challenges, weggevers, etc, etc,. Ik schrok een beetje toen ik dat voor mezelf deed. Ik ben in de loop der jaren vaak van richting veranderd en dus kwam daar steeds weer een heel arsenaal aan producten en marketing acties bij kijken. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik voorlopig niet meer ga switchen.

Maak het jezelf gemakkelijk

Ik zie ondernemers om me heen worstelen. Of ze nu veel of weinig omzet draaien. Dat doet er eigenlijk niet toe. Ik zie ze worstelen met tijd. Er is zoveel te doen. In zo weinig tijd. En van de vrijheid die je zocht toen je ging ondernemen is al helemaal niets over. Struggel jij ook? Gun je jezelf op zondag pas een paar uurtjes vrij maar hebben je kinderen je dan nodig? Verlang je er al tijden naar om een studie op te pakken of te gaan reizen. Of wil je heel graag de komende zomer een paar maanden vrij?

Die struggels zijn niet nodig. Als jij weet waarom klanten bij jou kopen, kun je alles automatiseren. Verkoop stukje bij beetje je kennis via een funnel. Die automatische verkopen gaan jouw je tijd terug geven. En als je de smaak te pakken hebt, zorgt die funnel (of een nieuwe funnel) voor omzet die je kunt investeren in een team, een opleiding of een vakantie.

Van 5 naar 1 tool

5. Email Marketing
In de loop der tijd heb ik heel wat email marketing tools gebruikt. Ik begon (net als bijna elke ondernemer) met Mailchimp, stapte over naar Autorespond en stapte over naar Active Campaign. En ook daar ben ik al weer weg. Ik heb gekozen voor Active Campaign omdat deze veel meer mogelijkheden biedt voor marketing, segmentatie en funnels. Ik ben daar niet weggegaan omdat het geen goede tool is, maar om een andere reden, die je zo gaat ontdekken.

4. Membership
Voor mijn online trainingen startte ik in 2014 met WishList Member een plugin voor WordPress die heel goed werkt voor besloten delen op je website, waar men alleen kan komen na een betaling. Het is heel fijn om bepaalde stukken af te schermen. Hoewel dat dus heel fijn is, kun je het jezelf ook al snel nodeloos ingewikkeld maken met diverse varianten van dezelfde training.
WishList koppelt met Autorespond (o.a.) waardoor je alles kunt automatiseren. Maar om die koppeling te maken… pfff. Niet altijd appeltje, eitje, om nog maar te zwijgen over de stappen in Autorespond om een goede mail opvolging te hebben. Niet lullig bedoeld, maar ik ben lui, en vond dat veel te veel werk (zowel voor mezelf als voor een VA). Ik stapte over naar Buddyboss met Learndash en Woocommerce. Kostte me 300 dollar en een maand om alles over te zetten. En toen stond het daar, mooi te zijn. Inmiddels dus over naar de volgende.

3. Winkelwagen
Autorespond, daar begon ik mee en zoals je hierboven las stapte ik over op Woocommerce. Prima tools, allebei. Maar de één staat los van de opvolging (Woocommerce) en moet je met Zapier aan je emailsysteem koppelen (= onveilige data overdracht) en de ander staat los van de online trainingsomgeving (Autorespond).
Alles wat je met Zapier aan elkaar moet knopen is geen eenvoudige oplossing en, in mijn ervaring, als ergens een schakeltje uitvalt, werkt niets meer.

2. Opmaak plugins
OptimizePress, Thrive builder en weet ik veel welke tools er zijn voor opmaken en landingspages. Ik werk nu met Divi voor mijn website, daar bouw ik ook landingspagina’s in, maar als je een kant-en-klaar oplossing zoekt, dan wil je dat ook het liefste in hetzelfde systeem als de rest (lees hieronder welke tool dat kan). Juist omdat dan alles op elkaar is afgestemd, bij elkaar hoort, en de analytics en conversies worden doorgerekend.

1 Optin forms
Hoeveel moeite heb jij met je optin formulier. Hij koppelt niet met Nederlandse systemen. De html koppeling werkt niet altijd. Wordt er soms uit geflikkerd. En weet ik niet wat nog meer. En is ie AVG proof inmiddels? En hoe krijg je hem mooi op je site. Zoals jij hem wil hebben? De tijd die ik verspilt heb met dit soort geneuzel… eeuwig zonde.

5 tools dus: Optin Forms, Opmaak, Webshop, Membership en Emailmarketing. Deze zaken moeten gewoon in 1 tool zitten. Dat dat tot nu toe nog niet was is zoooo jammer. Maar hoe blij ik ben dat het nu wel allemaal bij elkaar in 1 tool zit, kan ik haast niet omschrijven. Want als online ondernemer wil je gewoon niet al te veel tijd (of geld aan iemand die je inhuurt) kwijt zijn met technisch gedoe. Je wilt, klik, klik en klaar. En dat kan dus gewoon.

Nou hoor ik je denken: dat kan nooit goed gaan, als het uitvalt heb ik niks meer. Net als met een apparaat waar een cd speler, cassettedeck, radio, dvd speler en shuffelaar in zit. Als die shuffelaar stuk is, kun je geen cd’s en dvd’s meer spelen (heb ik ooit eens gehad, wat baalde ik, maar gelukkig heeft een goede vriend hem weer aan de praat gekregen, dit is ver voor het Netflix tijdperk 😉 ). Maar is dat zo? Denk je niet dat er met zo’n tool enorm veel aandacht is voor de techniek? Voor de

Die ene tool
Disclaimer: Om even duidelijkheid te scheppen: ik ben affiliate voor deze tool, maar… dit blog is niet geschreven ter reclame, maar mocht je toch willen overstappen, gebruik dan vooral mijn link 😉

Kartra
Ik ben verliefd. Verliefd op Kartra. Het is een alles in 1 systeem voor online ondernemers. Van de makers van Webinarjam. Dat zit er niet bij, maar moet wel te koppelen zijn (nog niet uitgeprobeerd). Het heeft alle bovenstaande items en meer. Zoals een affiliatesysteem. Formulier tool. Een plek om video’s te hosten. En zelfs een live helpdesk functie. OMG! Kartra is een alles in 1 marketing oplossing. Met voorgebakken campagnes, landingspagina’s en emails. Je hoeft het alleen maar te vertalen. Want, het is allemaal Engels. Ook de betaalmethoden zijn nog niet op de NL’se markt ingericht. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat lang uitblijft. En wie heeft er geen paypal of creditcard tegenwoordig, voor online aankopen?

Kartra is niet goedkoop, dat geef ik toe. De basis variant is 89 dollar per maand. De volgende stap is zelfs 199 dollar per maand. Dat is voornamelijk afhankelijk van de grootte van je emaillijst. En dus is het ook een uitnodiging om je lijst schoon en zuiver te houden. Laat niet onnodig mensen op je lijst staan. Zorg voor een goede funnel en een goede afvloeifunnel. Wilde men alleen je weggever? Prima. Maar neem dan ook snel weer afscheid. Ondanks de hoge fee is Kartra wel een toptool, als je het goed weet in te zetten haal je die investering makkelijk terug.

Wil je meer weten? Ga naar de Kartra pagina voor de video en alle info >>