Als je er over denkt om een funnel te bouwen en je gaat eens googlen naar de mogelijkheden, dan zul je al snel bij tools en plugins terecht komen. Ik heb inmiddels heel wat tools gezien en zowel Clickfunnels als Kartra springen er uit. Allebei tools die alles kunnen wat je in een funnel nodig hebt.

Maar…. een tool, de techniek, dat is ondergeschikt aan de inhoud van de funnel.

Een goede funnel is namelijk meer dan die 5 mailtjes na je weggever die leiden naar je wekelijkse webinar of je low end aanbod. Een funnel is een systeem. Een systeem dat jou helpt om automatisch omzet te draaien. Want, wat moet een goede funnel kunnen?

1 Leads warm maken
Een weggever is een hele mooie eerste kennismaking met jou en jouw kennis. Wie ben jij. Wat kun je. En hoe kun je mij, als potentiele klant, van mijn probleem afhelpen. In de welkomst mails (dat zijn de eerste 3 tot 5 mails na je weggever, vertel je meer over jezelf, waarom je doet wat je doet, en wat je kunt betekenen.

2 Segmenteren
Hoewel ik weet dat mijn eigen doelgroep hier niet wakker van ligt, blijf ik het een enorm belangrijk issue vinden. Segmenteren is niet alleen maar iets voor grote organisaties. Het is juist interessant voor de kleine ondernemer. Waarom? Ik leg het verderop in dit blog verder uit.

3 Converteren
Uiteraard is de funnel bedoeld om te converteren. En dat ook nog eens op de automatische piloot. Want waarom bouw je dat ding anders? šŸ˜‰

En wat moet een goede funnel in zich hebben:

1 Bouwen aan een relatie
Een funnel is meer dan een geld machine, misschien wel niet eens een geld machine maar juist een tool om aan een relatie te bouwen met je doelgroep, nog voordat het een klant is. En zelfs nog voordat de lead weet dat hij/zij klant wil worden. Die relatie zorgt voor lifetime customers en dus een gestage inkomensstroom.

2 Producten aanbieden
Geen uitleg nodig, toch?

3 Sfeer die bij jou (de ondernemer) past
Zeker in de eerste 14 dagen van de funnel wil je een ‘gevoel’ meegeven, een beleving creeren. En dat is de beleving die bij jou als ondernemer past.Denk dan bijvoorbeeld aan:
* Je wilt een warm en uitnodigend gevoel geven
* Je wilt laten zien dat je veel kennis in huis hebt
* Je wilt laten voelen dat alles mogelijk is
* Je wilt dat iedereen zich thuis voelt bij je
* Je wilt dat het gezellig is
* Je wilt dat mensen om je kunnen lachen

4 Leuke extra’s
Met leuke extra’s bedoel ik dat je de funnel volstopt met zaken waardoor de lead geactiveerd wordt om iets te doen. Bijvoorbeeld een enquete invullen, een extra download laten aanvragen, een quiz laten maken, een gratis audio toevoegen of een speciale video. Dit kan al geautomatiseerd zijn of je kunt het spontaan bedenken.

Creatief

Je kunt dus zo creatief zijn als je zelf wilt in jouw funnel. Er zijn wel een aantal punten waaraan een funnel behoort te voldoen maar verder ben je vrij om de inhoud te creƫren die jij wilt. Wat je ook meteen oneindig veel mogelijkheden geeft, waardoor je misschien niet eens begint aan het maken van de funnel. Terwijl ik er van overtuigd ben dat het je heel veel rust gaat geven.

Rust in je hoofd en rust in je portemonnee. Want als je een funnel hebt waar je producten inzitten, dan hoef jij je alleen maar te focussen op het laten groeien van je emaillijst en natuurlijk of de conversie acceptabel blijft, maar dat is een kwestie van goed opletten en bijsturen. Daarnaast rust in je portemonnee, want die is nooit meer leeg šŸ˜‰

Creatief zijn dus. Of eigenlijk: er voor zorgen dat de funnel aansluit op jouw identiteit. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door eerst eens te definiƫren wat jouw identiteit als ondernemer is. Wie ben jij? Wat voor soort klanten heb je nu? Hoe is de relatie met die klanten? Ben je altijd vrolijk? Ben je grappig? Ben je serieus? En wat vind jij belangrijk in jouw ondernemerschap: dat jouw klant ambitieus is, of de wil heeft om te veranderen? Of is status belangrijk?

Als je dat weet, dan kun je op basis daarvan uitschrijven wat je identiteit is. Bijvoorbeeld:

Bianca is iemand die anderen graag helpt, die creatief denkt, altijd ideeƫn heeft als er om gevraagd wordt. Een ondernemer die heel grappig uit de hoek kan komen, kan relativeren (voor haarzelf en haar klanten) en iemand met heel veel kennis op het gebied van online marketing, online ondernemen en iemand die het strategische met het uitvoerende kan verbinden. Kernwaarden: vrijheid, humor, kennis

Check de tekst met mensen in je omgeving. Herkennen zij jou daar in?

Als je dat hebt gedaan, ga dan brainstormen (alleen of samen met iemand) hoe je jouw identiteit en je kernwaarden in tekst, video, audio en beeld kunt vangen. Wat moet er, naast je aanbod, in je funnel komen, zodat je een beleving creƫert voor je leads die naadloos aansluit op jouw aanbod.

Segmenteren

Segmenteren, ofwel het verdelen van je doelgroep in subdoelgroepen, is belangrijk. Jij, als ondernemer, bestaat uit meerdere facetten. Kijk eens naar mijn kernwaarden: vrijheid, humor en kennis. Dat ligt nogal uiteen. Ik kan, als ik dat wil, mijn doelgroep segmenteren op die kernwaarden. Dan zou ik na de weggever kunnen uitvragen wat iemand belangrijk vindt. Het is een beetje raar om die kernwaarden tegenover elkaar te zetten, zodat iemand moet kiezen tussen vrijheid en humor, en dat hoeft ook niet. Je kunt wel door de funnel heen mensen gaan segmenteren eerst op vrijheid, dan op humor en daarna nog eens op kennis.

Als dat niet aansluit op je business of je doelgroep, dan kun je uiteraard naar andere zaken zoeken. Bijvoorbeeld dat je segmenteert op doelgroepkenmerken: jong / oud, man / vrouw, hoogopgeleid / laagopgeleid, etc. Je kunt het rechtstreeks vragen of je kunt het ‘subtiel’ verwerken door segmentatie toe te passen op opens en klikgedrag in emails (dit valt onder AVG regelgeving, zie verderop).

Waarom segmenteren

Je wilt segmenteren om je doelgroep relevante boodschappen te sturen. Stel dat ik een webwinkel in kleding heb. En jij bestelt voornamelijk rokken bij mij, dan ga ik er stiekem van uit dat je een vrouw bent en dan stuur ik je veel liever aanbiedingen voor dameskleding dan voor herenkleding. En jij wordt daar ook blijer van. Simpel voorbeeld, maar zo kan het bij jou ook.

En de AVG dan?

Goed punt! Zet in je privacy verklaring dat je, op het moment dat mensen zich bij je inschrijven of iets bij je kopen, bijhoudt wat hun voorkeuren zijn om ze zo relevante informatie en aanbiedingen te kunnen sturen. Het gaat om het woordje ‘relevante’, want je laat ze al aanvinken dat ze aanbiedingen willen ontvangen. Maar door te taggen in je systemen of door mensen op verschillende lijsten te zetten, ga je ze steeds relevantere mails sturen. Zo staat dit in mijn privacyverklaring:

Indien u middels een gratis product uw emailadres en extra gegevens achterlaat, worden deze opgenomen op de emaillijst van Bianca Elzinga Advies die wordt gehost door Active Campaign en/of Kartra. Door middel van uw interactie met de content van de emails wordt een persoonlijk profiel opgebouwd dat wordt gebruikt om persoonlijke aanbiedingen te doen. Zodra u zich uitschrijft van de mailinglijst (dat kan onderaan elke email) stopt het verzamelen van data en stopt het versturen van emails. U heeft tevens het recht om het recht van vergetelheid toe te passen, door een email te sturen naar info @biancaelzinga.nl kunt u vragen om verwijdering van uw gegevens.

Ten tijde van schrijven van dit blog is het toegestaan om het klikgedrag binnen een emailplatform te registreren, zolang dat duidelijk gemaakt is. Daarom verwijs je bij een optin ook naar de privacyverklaring.

Laat me meedenken met jouw funnel

Binnenkort organiseer ik een 3-daagse retraite naar Marokko. Daar leer je meer over funnels en heb je ruim de gelegenheid om mij met jou mee te laten denken over jouw funnel. Wat zet je er in, wat niet, welke producten, etc, etc. Daarnaast krijg je veel tijd voor het schrijven van de content en plak ik er ook nog eens 2 vrije dagen voor je aan vast zodat je ook van de omgeving kunt genieten. Bekijk hier de mogelijkheden >>