Jammer genoeg hoor ik nog te weinig ondernemers zich zorgen maken over de conversie op hun eigen website. Misschien, en laten we het hopen, is die conversie gewoon goed of zelfs beter dan goed. Dat is dan een zorg minder. Maar wat nou als dat niet zo is? Als je een website in de lucht hebt, maar daar niet zoveel op gebeurd, behalve wat je er zelf doet.

Website doel

Toen je met je site begon had je een droom! Je wilde bezoekers informeren, adviseren en verbazen met wat jij voor hen kunt betekenen. En je wilde hier ook graag iets mee verdienen. En die droom lijkt een beetje tegen te vallen, tenminste.. op je site. Geen nood. Gelukkig kun je er zelf iets aan doen, maar dan moet je wel weten waar te beginnen.

In Google Analytics kun je goed bijhouden wat er gebeurd op je site. Het aantal bezoekers, de populaire pagina’s. En je kunt doelen instellen om in één oogopslag te kunnen zien hoe je site presteert. Met andere woorden of je een goede conversie behaalt. (Weet je niet hoe je dit kunt terugvinden in Analytics? Volg dan hier mijn gratis Google Analytics training.) Stel nou dat je per dag 200 bezoekers naar je blog haalt. Dat kan zijn door middel van social media en je nieuwsbrief. En stel nou dat je per maand 2x een ingevuld contactformulier in je mailbox krijgt. Dan is de conversie niet zo heel hoog (zo’n 0,03%), terwijl je dat zou willen opschroeven naar minimaal 1% (= 60 contactverzoeken). De truc zit hem vaak in simpele dingen. Meer bezoek naar je site bijvoorbeeld, of een goede landingspagina waar de call to action (de aankoop bijv) duidelijk is.

Beter vindbaar

Een betere vindbaarheid bestaat ook weer uit diverse factoren. Eén daarvan is SEO. Als je een website beheert, wil je graag dat deze goed vindbaar is en goed staat ingesteld om vindbaar te worden. Vaak krijg ik de vraag hoe je het beste een site SEO-proof kunt schrijven. Gelukkig werkt het niet meer zo. En ja, ik zeg ‘gelukkig’, want zeg nou zelf… zijn sites die zogenaamd goede SEO teksten hebben, niet een draak om te lezen? Dat vond Google blijkbaar ook, want al een tijd geleden hebben ze de algoritme zo aangepast dat je juist goede teksten moet schrijven, zodat men op je site blijft. In plaats van lukraak zoektermen te gebruiken.

Dat is dus ook mijn eerste tip: schrijf heldere, pakkende, leesbare teksten. Met kopjes, plaatjes en bulletpoints waar nodig (maar overdrijf niet). En bekijk je analytics! Zodra de tijd op de site omlaag gaat, moet je ingrijpen. Gaat de tijd op de site omhoog? Halleluja. Hou dat vast!
Tip 2 heeft te maken met de alt tag van je afbeeldingen. Plaatjes op zich zijn (nog) niet altijd vindbaar in Google, tot je de alt tag invult. Dan kunnen jouw plaatjes opeens gevonden worden! Zet hier de belangrijkste zoekterm voor de pagina waar het plaatje op staat in en je hebt weer een item waar Google naar kijkt om je site beter vindbaard te maken.

Wil je meer tips over SEO? Hoe je de alt tag invult of een plugin gebruikt om je te helpen? In 2 videolessen leer ik je alles over SEO wat je moet weten als ondernemer met een website, geen saaie theorie, maar stap-voor-stap video’s die je meteen kunt ‘nadoen’.