Jij weet de weg op jouw website, toch? Zie je website als je winkel. De eerste keer dat iemand in je winkel komt, zie je hem of haar zoeken naar waar de dingen staan. En soms vragen ze je de weg, en soms gaan ze weg zonder gevonden te hebben wat ze zochten, ook al verkoop je het wel en staat het misschien heel duidelijk vooraan de winkel in het schap.

Zo gaat het op je website ook. Men kijkt niet goed. Klikt soms in het wilde weg. En kan soms wel en soms niet zijn of haar weg op jouw website vinden. Jij weet waar alles staat, en jij weet ook welke dingen bij elkaar horen. Gebruik die kennis om je bezoeker te wijzen op de mogelijkheden van je website en van jouw dienstverlening!

Call to action

Een call to action is letterlijk een oproep tot actie. Jij wilt dat je bezoeker iets doet, bijvoorbeeld een formulier voor een offerte aanvraag invult en op die knop ‘verzenden’ drukt. Help je bezoeker door zo min mogelijk op die pagina te zetten, zo min mogelijk velden in het formulier te zetten en zo duidelijk mogelijk te vermelden wat er gebeurt als hij/zij op ‘verzenden’ klikt. Het helpt als iets ‘gratis’ of ‘vrijblijvend’ is. Het helpt ook als jij verder het contact op je neemt.
Het kan ook zijn dat je een blog hebt en dat je op dat blog wekelijks een post plaatst. In dat geval kun je steeds kiezen uit de call to action die je gebruikt. Dat kan zijn een product of dienst die je aanbiedt die relevant is voor het onderwerp van je blog, het kan zijn dat het een linkje is naar relevante andere blogposts, of een actie van een collega. Zolang het maar samenhangt met de inhoud van het blog.

Algemeen kun je zeggen dat je nooit een pagina publiceert voordat er een linkje onderaan staat die verwijst naar iets anders. Je wilt namelijk dat men op je site blijft. Dat lukt alleen als je je bezoeker de weg wijst, tussen de schappen van jouw winkeltje.

Hoe ziet een call to action er uit?

Een call to action zul je op verschillende manier en in verschillende vormen tegenkomen. Bijvoorbeeld in de vorm van een tekstlinkje in of onder de tekst op een pagina of blog. Een knop, denk aan de ‘verzenden’ knop onder een formulier of een ‘betaalknop’. Maar het kan ook een plaatje/banner zijn. Het maakt op zich niet uit, als het maar opvalt en als het maar duidelijk is wat er achter die call to action zit.

Nu jij!

Probeer zo veel mogelijk de call to action te integreren op je site.