Klantverhaal

“Je succes ligt om de hoek”

Transformeer je blinde vlekken tot je grootste succes.

Over Barbara

Barbara is voice-over en runt met haar man Andries hun bedrijf Molengraaf Mediawerk.

Andries is journalist en tekstschrijver voor tal van opdrachtgevers, zowel overheden als marktpartijen. Dat varieert van gemeenten tot ministeries en van projectontwikkelaars tot AV-bedrijven, waar hij scripts en voice-overteksten voor schrijft. 

Samen hebben ze 2 kinderen, de jongste is autistisch en verstandelijk gehandicapt wat voor Andries en Barbara soms best een uitdaging qua tijdsindeling betekent. Zeker in lockdowns gaat alle aandacht naar Syb en werken ze in shifts.

Probleemstelling

Barbara zag wel in dat het ook anders kon en dat Andries op den duur minder zou willen werken. Barbara had een duidelijk wens. Ze wilde online ondernemen. Zodat ze kon opschalen. Minder uren verkocht en meer online producten kon aanbieden. Ze wist dat dat kon, maar had geen idee hoe. Des temeer omdat dat in haar branche niet gebruikelijk is.

Andries was niet zo te porren voor het online ondernemen. Hij vond het wel prima om voor zijn huidige opdrachtgevers te blijven werken. Zijn netwerk is ook groot genoeg om eventuele nieuwe klanten te werven, mocht er een wegvallen. Barbara voelde de verantwoordelijkheid en de druk om het direct goed aan te pakken.

Digital Marketing Coaching

Via haar Facebookgroep PodPodOnline waar ik nog maar net lid van was, vroeg ze mij een post te schrijven over funnels voor podcastmakers. Dat deed ik en zo is het balletje voor haar gaan rollen. Binnen een maand of 2 gingen we samen aan de slag.

In een traject van 6 maanden had ik 12 coachgesprekken met Barbara en Andries samen. Super gezellig, we hebben wat afgelachen, maar vooral heb ik ze kunnen inspireren om hun bedrijf te transformeren naar een online bedrijf. Zij deden het werk. Ik dacht met ze mee. Aan funnels zijn we niet eens toegekomen. We hadden het vooral over de belangrijke basis onderdelen van een succesvolle online onderneming: bedrijfsconcept, strategie, persona en nieuwe diensten.

Hoe zagen de gesprekken er uit?

Door vragen te stellen over de status quo en te schoppen tegen heilige huisjes, kan ik snel tot de kern van de situatie komen. Waar sta je nu? Waar wil je heen? Zijn de belangrijkste maar zeker niet de meest prikkelende vragen ;-). Die prikkelende vragen die komen tijdens het uiteenzetten van de huidige bedrijfsvorm, strategie, diensten, manier van werken en marketing.

De klant zorgt voor de inhoudelijke vragen waar zij mee zitten op dat moment. Andries stuurde mij vaak een document met vragen voorafgaand aan de meeting. Heel handig!

Ik vraag vooral door. Ik probeer te prikken. Om te zien of de klant doorheeft waar het over gaat. De persona bijvoorbeeld door en door kent. Weet welke acties er bij een bepaald plan horen. Wat is het doel? Waarom doe je iets? Blinde vlekken blootleggen. Dat is een van mijn specialiteiten. Zodoende komen we tot nieuwe inzichten en verandert het plan, tot het niet meer verandert.

Wat past bij jou

Bij mij gaat het er niet om dat je mijn methode volgt. Ik ga juist op zoek naar jouw talenten en de manier waarop jij wilt werken in jouw bedrijf. Ik vind de dingen in jouw business die jij nog niet ziet of waar je van denkt: ‘dat weet toch iedereen’.

In het geval van Barbara leidde het zelfs naar haar nieuwe beroep: Stemcoach. En naar die van Andries: ghostwriter voor Barbara.

Want, ik zag al vrij vroeg in het traject dat ze meer kon dan een cursus maken waarin ze ondernemers en de creatieve sector leert hoe je een podcast maakt. Ook super interessant, en die komt er vast, maar ik voelde dat er meer in zat. En, omdat online ondernemers (ikzelf ook) veel met hun stem werken, denk aan het inspreken van video’s, webinars, podcasts, live trainingen voor een groep, spreken op een podium en het verzorgen van online events, is het superbelangrijk dat de ondernemer weet hoe hij/zij die stem gebruikt. Meer impact kan maken door het toepassen van technieken.

Kader

Er is voor het hele traject een kader, mijn 5 stappen naar een automatisch inkomen. Binnen dat kader is enorm veel ruimte om het te hebben over marketing, funnels en online ondernemen in de breedste zin van het woord.

Intuïtie

Als HSP’er zet ik mijn intuïtie altijd ‘aan’ tijdens de gesprekken. Niet alleen ‘hoor’ ik wat er gezegd wordt en leg ik daar direct verbanden door, ik ‘voel’ ook of iemand dat wel echt wil, of de energie stroomt bij de coachee.

Ik bedenk altijd ter plekke de ene interessante na de andere geniale ideeën voor producten, diensten, trainingen, maar ook de invulling van zo’n training of vip traject, alsmede de prijzen die daarbij horen. Ik combineer online marketingadvies met online business advies omdat dat tegenwoordig nu eenmaal in elkaar overloopt.

En zo ontstond een nieuwe richting. Stemcoaching. Barbara op de voorgrond en Andries gaat haar ondersteunen met de teksten voor alle online uitingen. Van website tot salespage tot trainingen. Waardoor hij een hele fijne plek voor zichzelf kan creëren waarin hij doet waar hij heel goed in is. Zo hebben ze beide hun ‘zone of genius’ gevonden.

Naast het bedenken van de nieuwe richting ben ik ook vooral cheerleader. Iemand die de visie al ziet en de ander aanmoedigt om die visie te omarmen. Ik voorzie nu al voor Barbara dat zij een hele grote speler gaat worden in de online ondernemers branche voor topondernemers die meer dan 150k per jaar omzetten. Belangrijke ondernemers zitten nu al in haar Stempodcast, en ook in de beta versie van haar nieuwe online training.

Volg haar hier.

Dit zeggen Andries en Barbara over mij:

“Mijn man Andries en ik wilden onze bestaande business (tekstschrijven/voice over werk/Podcast maken) naar een hoger level brengen. Maar omdat online marketing niet onze business is, besloten we om een businesscoach in de arm te nemen. Ik leerde Bianca kennen via mijn PodPodOnline Facebookgroep, een platform voor podcastmakers. Zij had hierin een blog geschreven over funnels en mijn interesse was gewekt.

Andries en ik zijn in april 2020 met haar in zee gegaan en dankzij haar hebben we een plan ontwikkeld om onze business naar een hoger level te brengen door Stemcoaching onze core business te maken; via weggevers, podcasts en emailmarketing.

Begin 2021 gaan we live, maar ik heb al lang daarvoor 1 op 1 klanten die ik coach.

De belangrijkste tips die zij ons (tot nu toe) heeft gegeven zijn:

  • Je business ligt om de hoek (stemcoaching lag zo voor de hand dat we het niet zagen)
  • Denk groot
  • Zet al je skills in om een geweldige business te creëeren

De coachcalls met haar zijn altijd inspirerend, je krijgt onverwachte inzichten, ze is strategisch, heel intelligent en heeft visie.

Bianca is eigenlijk ons geheime wapen in de weg naar onze nieuwe business.

We zouden iedereen aanraden om met haar in zee te gaan; ze is opgeleid als online marketeer en dat merk je. Dankzij haar visie ga je veel harder en maak je niet de fouten die iedere onervaren online ondernemer (die wij zijn) zou maken.”

Barbara de Bruyckere

stEMPOWERcoach

“Mijn vrouw Barbara en ik werken al jaren samen in ons eigen mediabedrijf. Zij als voice-over, ik als copywriter. Vaak voor ‘eigen’ opdrachtgevers, maar regelmatig ook voor gezamenlijke klanten die bijvoorbeeld bedrijfsfilms en e-learnings willen. Ik schrijf dan de teksten, zij spreekt ze in onze eigen studio in. Hartstikke leuk, maar na vele jaren werken voor derden vonden we het tijd om onze ervaring ook op een slimmere manier in te zetten, door over onze skills trainingen te maken en die online te verkopen. Maar ja, hoe doe je dat? Waar begin je? Wat ís online ondernemen eigenlijk? En hoe realiseer je je sales op een optimale manier? Via onze Facebookgroep voor podcastmakers (PodPodOnline) leerden we Bianca kennen.

Zij schreef voor die groep een keer een blog over sales funnels. Eerlijk gezegd hadden we daar nog nooit van gehoord. Haar uitleg – dat een sales funnel eigenlijk de reis is die klanten online maken om uiteindelijk jouw product te kopen – maakte ons nieuwsgierig. Vooral ook omdat ze erbij schreef dat je die reis met mailtjes ‘met leuke en waardevolle content’ moet begeleiden om de meeste kans te maken op een daadwerkelijke transactie. En laat het maken van content nou ons vak zijn!

Bianca bleek niet alleen over funnels te schrijven, ze bleek er een supergave online training over te hebben gemaakt. Die training, de Funnel Formule, hebben we gedaan. We ontdekten hoe een bewezen effectieve funnel eruitziet, wanneer je welke mailtjes (geautomatiseerd) verstuurt en wat je zou moeten doen met klanten die aan het eind van de reeks mailtjes niet kopen, maar ook niet opzeggen. Hoe, met andere woorden, je hen betrokken houdt, zodat zij later misschien alsnog iets bij je kopen. Ook ontdekten we hoe je je doelgroepen zo segmenteert dat je hen altijd relevante content kunt aanbieden, zodat ze betrokken blijven bij jouw business. Heel waardevol aan de Funnel Formule training is bovendien de schat aan kennis die Bianca over online marketing deelt. Ze vertelt bijvoorbeeld uitgebreid over de psychologie van het verkoopproces, wat voor soort teksten en titels goed werken en hoe je met je site en je aanbod goed gevonden wordt.

Nadat we de Funnel Formule training hadden afgerond, hebben we Bianca gevraagd om de omvorming van ons bedrijf als businesscoach te begeleiden en met ons een strategie te bedenken. Haar grote kracht als strateeg is dat zij vergezichten in een kansrijk perspectief zet en ze combineert met wat er om de hoek ligt. In een veranderproces ben je als ondernemer geneigd ver vooruit te kijken, en dat is ook nodig. Je wilt immers ergens naartoe. Maar daardoor zie je de kansen die dichtbij en dus voor het oprapen liggen, letterlijk over het hoofd. Door haar blik op beide uiteinden van het spectrum heeft zij ons behoed voor die valkuil.”

Andries Molengraaf

Tekstschrijver

Gewerkt voor