Ik weet het nog goed. Ik begon net met ondernemen. In 2000. Toen had ik mijn eerste echte bedrijf. Samen met mijn vader. Ik was zelf net 20. Zat nog op school. En dacht: dat doe ik er wel even bij. Het heette ProductPlacing (een term uit de PR) en ik had een mooi logo ontworpen en een site gebouwd natuurlijk. In Microsoft Frontpage. Helemaal hip. We waren er helemaal klaar voor.

Welgeteld hebben we 2 klanten gehad en 3x meer aan kosten dan inkomsten (die mijn ouders met liefde financierden 😉 ). Ik heb toen 2 websites gebouwd en een foldertje gemaakt. En daar bleef het bij. Ik kreeg het drukker met school. Mijn vader met zijn werk. En echt goed in acquisitie waren we allebei niet.

Nu 16 jaar later hebben we allebei een apart bedrijf. Mijn ouders zijn van feestartikelen naar een ballonbusiness gegaan en ik van webdesign naar HSO coaching.

In al die tijd heb ik gedroomd over een succesvol bedrijf. Ik wist gewoon dat ik het in me had. Maar ik was ook bang. Dat het financieel niet zou lukken. Dat mensen me niet leuk zouden vinden. Dat het toch niet zou lukken. En weet je? Die twijfel heeft me altijd tegen gehouden om groter te denken, om groter te groeien en om meer te verdienen. ‘Het zal toch wel niet lukken’. ‘Ik ben er nog niet klaar voor’. ‘Er is vast nog wel iets van iemand anders te leren’. ‘Waarom zou iemand bij mij klant worden’.

Het is echt een groei proces. Met elke klant, met elk blog, werd ik beter, zelfverzekerder. Ging ik meer shinen. Stralen. En kon nog meer mezelf zijn. Voor mij geen pats-boem-succes, maar een stap-voor-stap proces.

Goeroes volgen

Dat proces begon met heel veel andere mensen volgen online die het snappen. Mensen die voor zichzelf hebben uitgedokterd hoe het online spel voor hen werkt. Ik ging ze volgen, maar deed er niks mee. Ik rekende steeds uit hoeveel ze wel niet verdiend hadden met een cursus en kon daar zowel ontzag voor hebben als jaloers om zijn.

Tot ik het zat was. Ik schreef me uit van heel veel nieuwsbrieven. Stopte met klikken op FB advertenties. En las geen blogs meer. Vroeg geen weggevers meer aan en deed geen challenges meer. Behalve van mensen die me echt inspireerden.

Uplevelen

Wat me opviel is dat ik andere mensen ging volgen online. Mensen die mij wel een stapje verder konden brengen, maar ook niet meer dan 3 of 4. Die mensen begon ik religieus te volgen en wat bleek. Ik kwam in een mega actie stand te staan. Blijkbaar was dít de boodschap die ik nodig had. Mijn tip aan jou: volg mensen die je aanzetten tot actie. Welke actie dat ook mag zijn. Of dat nu is om producten te creëren, om je website te pimpen of je financiën op orde te krijgen, dat maakt mij niet uit. Iemand die je in de actie zet. Dat is belangrijk voor je. Door mijn goeroes te uplevelen, ging het met mijn bedrijf ook beter. Ik kreeg weer zin in wat ik te doen had.

Investeren

In mijn bedrijf investeren is altijd de beste beslissing. Je kunt niet verder komen zonder te investeren in groei. Dat kan van alles zijn natuurlijk. Soms is dat coaching, soms een online training. Kijk goed naar wat jij nodig hebt, niet naar wat je impulsief zou willen. Kijk ook naar wat wil je zelf kunnen, wat wil je weten om een ander te kunnen aansturen en wat wil je helemaal niet weten. Investeer in jezelf door externe bronnen in te kopen. Coaching, training, experts die dingen voor jou doen.

Soms had ik ook geen geld om te investeren. Maar ik heb 2 dingen geleerd: je krijgt je investering altíjd terug, op de korte maar meestal op de lange termijn. En je vindt het geld op korte termijn zodra je hebt besloten om het in jezelf te investeren. Ik heb het zo vaak meegemaakt dat ik een training kocht (of zelfs coaching) van mijn spaargeld of via mijn creditcard. Geen idee hoe ik het moest betalen en of dit dan niet eindelijk het ding was dat me ten gronde zou richten financieel. Maar elke keer (en dat lieg ik niet) ‘vond’ in het bedrag daarna. De ene keer kreeg ik de coaching cadeau van een opdrachtgever, de andere keer kwam er een klant bij, weer een andere keer kreeg ik een bedrag via een affiliatedeal bijgeschreven. En ga zo maar door.

Investeren in jezelf, komt altijd bij je terug.

Be Your Business

En daarmee vergroeide ik steeds meer met mijn bedrijf. Ik bén mijn bedrijf. Ik ben ook mijn doelgroep. Nou ja, zij zijn mijn vroegere zelf. En daarmee wordt alles simpeler. En alles wordt ingewikkelder. Want dat betekent dat je persoonlijk gaat worden. Persoonlijk gaat communiceren. Maar ook persoonlijk aangesproken wordt door anderen. Je kunt je niet verschuilen achter een bedrijf (dat vond ik wel lekker hoor, aan werken in loondienst). Jij bent je bedrijf. Ook als je even niet lekker in je vel zit. En als je vakantie wilt houden. En als je super succes ervaart. Wat ook weer behoorlijk eng kan zijn.

En wat nou als je, je bent immers een mens, volgend jaar een hele andere richting op wilt? Of je vindt 2 totaal verschillende dingen leuk? Of je wilt niet met je gezicht in een video? En je wilt niet en public vallen en opstaan in je bedrijf. Wat dan? Nou, geen nood dus. Jij bent je bedrijf. En als grote bedrijven het kunnen, kun jij het ook. Het is lastig hoor, ik ging ook van puur online marketing, naar online marketing voor HSO’s. Daarmee verloor ik de aandacht van ruim 3 kwart van mijn lijst. Maar is dat erg? Nee natuurlijk niet. Het gaat toch niet om dat cijfer, het aantal mensen op je lijst, maar juist het soort mensen? Mensen die jou leuk vinden. Die bij jou passen. En dus is het heel simpel. Jij bent je bedrijf. Dus jij bepaalt de regels. Jij zegt of jouw bedrijf links- of rechtsaf gaat. Even rust op de plaats maakt of juist hard naar voren knalt. Leuk he?

OZO kikker rond linksEn Be Your Business betekent ook dat jij bepaalt wat je online doet. Ik heb bijvoorbeeld net Omzet zonder Omkijken gelanceerd. Was ik totaal niet van plan, maar ik kreeg zulke leuke reacties op de inhoud van de training dat ik het ook leuker begon te vinden en met iedereen wilde delen. Zoals je weet is mijn logo een uiltje, maar voor deze training en de branding heb ik gekozen voor een kikker. Waarom? Omdat ik het LEUK vond. En omdat het kan. En ja, ik hoorde van mensen dat het niet in mijn ‘branding’ past. So what? Ik kreeg onwijs leuke reacties. Ik hoor alleen maar (vooral via via) dat ik het zo goed doe. Dat ik onwijs zichtbaar ben. En dat komt omdat ik weet waar ik voor sta. En wat ik leuk vind. En nog steeds zal ik een offday hebben. Nog steeds is mijn omzet niet wat ik wil dat het is. Maar ik heb het wel leuk. Elke dag weer. Met mezelf en met mijn bedrijf. Want wij zijn 1. 🙂

Binnenkort start ik een challenge om jou te leren hoe jij ook jouw bedrijf kunt zijn, of beter nog: hoe jij er voor zorgt dat jouw bedrijf jouw persoonlijkheid weerspiegelt. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

{a1139ar9072}

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren