Dit blog gaat over de Access Strategy binnen de Digital Marketing Strategie. Je leest hier welke onderdelen daarbij horen en hoe jij dit kunt toepassen in jouw marketing.

Mijn kennis van online marketing. Dat is het fundament van mijn business. Van wie ik ben. Daarom blijf ik me bijscholen om nieuwe ideeën op te doen, de nieuwste technieken te leren, maar ook om de basis weer eens opnieuw te leggen. Nu doe ik dat bij Emeritus in samenwerking met Columbia Business School. Ik studeer hier Digital Marketing. In een aantal blogs neem ik je mee in de theorie van digital strategy. Even los van wat een andere ‘entrepreneur’ er van vindt of welke oplossing hij/zij heeft gevonden of wat voor hem/haar goed heeft gewerkt. Nee, terug naar de basis. Naar wat een university docent heeft onderzocht, heeft bevonden, heeft getoetst. Lekker. Weer eens een verhaal zonder bla bla. 😉

Roger David benoemt in zijn boek The Network is your customer 5 digital marketing strategieen afgeleidt van klantgedrag (customer behavior):

  1. Acces Strategy
  2. Engage Strategy
  3. Customize Strategy
  4. Connect Strategy
  5. Collaborate Strategy

De volgorde is belangrijk, want klanten zullen in deze volgorde ‘deelnemen’ aan jouw strategie. Access staat bijvoorbeeld voor de toegankelijkheid van jouw product. Engage voor hoe iemand uit zichzelf met jouw content  interacteert. Customize staat voor personaliseren van producten en diensten. Connect is intensiever, want hierbij vraag je je klant om deel te nemen aan de strategie en bij collaborate is jouw klant onderdeel van je strategie.

Dit blog gaat over de Access Strategy.

Digital Marketing – Access Strategy

Hoe makkelijk of moeilijk is jouw product beschikbaar? Lanceer je een training 2x per jaar of is hij altijd te koop? Is je training live of on demand online te bekijken? Op het digital vlak zijn mobiel, lokaal en on demand belangrijke issues:

On demand

Welke van jouw producten/diensten zijn on demand te verkrijgen? Denk aan een online training. Zelf vind ik dit een superfijne strategie, want jij bent daarbij niet nodig. Het product staat in een webshop, is daar te koop en jij maakt reclame voor het product (automatisch) of zet het in je salesfunnel. Geen lanceringen. Geen stress. Wat wel belangrijk is: weet wie je klant is en waarom hij/zij dit product koopt. Als je conversie hoog is voor dit product, kun je het automatiseren. Meer weten? Boek een gratis Brainstormgesprek >>

Loyalty program

Loyaliteitsprogrammas helpen jouw klanten om voor jou te blijven kiezen. Ja, helpen jouw klanten. You read it right. 😉 Het is jouw taak om klanten hun keuzes uit handen te nemen. Laat hen stoppen met shoppen naar jouw concurrent. Geef punten of kortingen voor de dingen die zij kopen of voor hun betrokkenheid met jouw content. Leads op je lijst kun je ook belonen. Hebben zij iets gedeeld? Of al je mails geopend? Beloon ze dan ook. Dit gaat niet ten koste van jouw geloofwaardigheid. Het is klantbinding. En klantbinding is een verdomde goede strategie. Ook als je daar korting voor gaat weggeven. Klantbinding zorgt er voor dat jij een veel hogere return on investment hebt op je marketing. Want, je hoeft minder uit te geven aan marketing voor dezelfde conversie. Die korting op je online training? Die voel jij helemaal niet. Maar de extra sales voel je wel.

Het gaat om Customer Lifetime Value

We zijn zo gefixeerd op nieuwe sales, dat we herhaalde aankopen vergeten. Promoot je nieuwe producten als eerste bij je bestaande of oud-klanten. Betrek ze bij het productieproces. Wat vinden zij er van? Kopen zij het?

Customer Lifetime Value wordt in euro’s uitgedrukt. Hoeveel is 1 klant waard. Hoeveel geld spendeert hij of zij bij jou. Weet je ook hoeveel marketingbudget hij/zij jou heeft gekost? Dan weet je de CLV.

Location based services

Heb je een fysieke winkel? Dan is dit misschien interessant. Zodra iemand met zijn mobiel jouw winkel binnenloopt, kun je hem of haar een bericht sturen met een kortingsbon. Of punten aan zijn loyalty program toekennen. Een Amerikaanse winkel zette deze strategie heel handig in door hun app te laten herkennen dat iemand in de winkel van de concurrent was. Zodra ze daar binnen stapten kregen ze een melding dat ze in hun winkel 100% korting kregen op dat moment. Elke minuut ging er 10% korting af. Dus hoe sneller ze in de winkel waren, hoe meer korting. Slim toch? Hiervoor heb je wel een app nodig. Maar er zijn ook andere opties. Zo ken je vast wel de wifi inlogschermen van bedrijven. Zo herkennen ze dat jij het bent en geven ze je gratis wifi en misschien ook nog een gratis koffie. Terwijl ze jouw surfgedrag in kaart brengen en zo beter weten wie er in hun filiaal was.

Relevantie

Een ongediertebestrijder of rioleringsbedrijf doet er goed aan om al in de Google zoekresultaten een bel me terug knop te zetten. De kans is namelijk groter dat iemand direct hulp wil inschakelen dan dat ze de website willen inspecteren of er wel een juiste klik is. Hoe is dat voor jouw klant? Wil hij of zij eerst weten wie jij bent? Willen ze meteen contact? Hoe kun jij jouw klant hier in faciliteren? Zal ik met je meedenken? Boek een gratis brainstormgesprek >>

Omni Channel denken

We doen er goed aan om ons te realiseren dat de huidige klant niet alleen op een laptop of mobiel naar onze content kijkt. Het ene moment is dat via de FB app, het andere moment zit iemand op het werk en weer een ander moment leest hij jouw mail in de trein. Dat weet je natuurlijk niet van te voren, maar je kunt er wel een klein beetje rekening mee houden.

Ken je persona goed. Weet wie hij of zij is. En zorg er voor dat je op de klantreis inspeelt. Jouw funnel is een goed startpunt hiervoor. Richt je funnel zo in, dat je klant zich herkent, zich thuis voelt en klaar is om jouw product te kopen op het moment dat jij het aanbiedt.

Dit waren de onderdelen van de Access Strategy. Welke ga jij toepassen?

Gratis Ebook: de meeste effectieve email voor jouw funnel

In mijn gratis ebook leg ik je uit welke email het belangrijkste is na jouw weggever. Wat zet je er in en waarom is deze nou het belangrijkste? Nieuwsgierig? Download dan hieronder het ebook.